نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپناهی, نعمت اللهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:30:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:30:22Z
dc.date.available1399-07-09T00:30:22Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:30:22Z
dc.date.issued2018-02-20en_US
dc.date.issued1396-12-01fa_IR
dc.date.submitted2015-03-21en_US
dc.date.submitted1394-01-01fa_IR
dc.identifier.citationپناهی, نعمت الله. (1396). استعاره مفهومی؛ الگوی ادراکی تجربة عرفانی سهروردی در «عقل سرخ». کاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسی, 18(35), 1-29.fa_IR
dc.identifier.issn1735-9589
dc.identifier.issn2645-4548
dc.identifier.urihttp://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1092.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/179031
dc.description.abstract<strong>نظریۀ معاصر مدّعی است نظام ادراکی انسان اساساً استعاری است و استعاره به‌شکل ناخودآگاه و غیراختیاری، در زندگی روزمرّۀ انسان به‌کرّات به‌کار می‌رود. این دیدگاه را نخستین‌بار در سال 1980 جورج لیکاف و مارک جانسون با انتشار کتاب استعاره‌هایی که با آنها زندگی می‌کنیم مطرح کردند. نگرش استعاری سهروردی در روایت‌های شهودی خویش عنصر بلاغی مسلّط بر سبک شخصی اوست. بر این اساس در این مقاله ابتدا به دستگاه فکری و نظام معرفتی «حکمت اشراق» پرداخته ‌شده است. همچنین تجربۀ عرفانی سهروردی در رسالة «عقل سرخ» که در قالب زبان استعاری ظهور یافته، طبق نظریۀ استعارة مفهومی بررسی شده ‌است. درنتیجه با تبیین مفهوم «تجربۀ عرفانی» و تحلیل زبان استعاری، نظام استعاره‌پردازی شیخ اشراق حول دو کلان استعارۀ «تن قفس است» و «روح پرنده است» و استعاره‌های وابسته به آن قابل شناسایی است. همچنین نشان داده می‌شود که زبان استعاری سهروردی در رسالة‌ «عقل سرخ» کوشش خلّاقانه‌ای است برای تجسّم بخشیدن به عالم مثال که از ابداعات اصلی اوست.</strong><br /> <strong> </strong>fa_IR
dc.format.extent215
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه یزدfa_IR
dc.publisherYazd Universityen_US
dc.relation.ispartofکاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسیfa_IR
dc.subjectاستعارة مفهومیfa_IR
dc.subjectتجربۀ عرفانیfa_IR
dc.subjectعقل سرخfa_IR
dc.subjectشهاب‌الدّین سهروردیfa_IR
dc.subjectعرفان اسلامیfa_IR
dc.titleاستعاره مفهومی؛ الگوی ادراکی تجربة عرفانی سهروردی در «عقل سرخ»fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue35
dc.citation.spage1
dc.citation.epage29


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد