دوره 14, شماره 27
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
تحلیل روانشناسانۀ آموزه های مثنوی جمشید و خورشید بر رشد روانی مخاطبان کودک و نوجوان (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)این مقاله جستاری تحقیقی در مورد تأثیر داستان جمشید و خورشید، اثر سلمان ساوجی، بر رشد روانی کودکان و نوجوانان است. قصّههای عامیانه یکی از گونههای غنی و محبوب در ادبیّات هر قوم و ملّتی است که از پایگاه محکمی در میان ...
 
- 
«فرایند فردیّت» در حماسۀ بهمن نامه* (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)در روانشناسیِ تحلیلی ِ یونگ، روان، به سه بخشِ: خودآگاه، ناخودآگاهِ فردی و ناخودآگاهِ جمعی تقسیم میگردد. ناخودآگاه جمعی، مربوط به یک فرد نیست بلکه بین همۀ مردم، از نژادها و فرهنگهای مختلف، مشترک است. ...
 
- 
تأثیر شعر شعرا بر اشعار جلال الدین حافظ سعد تبریزی (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)«جلال الدین حافظ سعد تبریزی» ملقب به «سعدالله» از شعرای فارسی گوی و متصوّف قرن نهم هجری است. از شرح حال او اطّلاع چندانی در دست نیست جز اینکه وی مرید قاسم انوار بوده و به دلایلی که بر ما پوشیده ...
 
- 
تقابلهای معنایی در اشعار اقبال لاهوری (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)تقابل معنایی یکی از لوازم و عناصر بنیادین در بررسی معناشناختی و ساختاری آثار ادبی است که در قالب ...
 
- 
آسیب شناسی نظام تربیّتی خانقاهی صوفیه* (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)یکی از مباحث مهمّ زندگی اجتماعی صوفیه در قرن ششم ، آداب مریدی و مرادی و به طریق اولی اعتقاد به ولایت پیران است. «مرید» یا سالک نوپا «مراد» یا شیخی را در خانقاه برای تعلیم و طیّ طریق مییافت تا با قرار دادن روح و ...
 
- 
کمال در مشرب عرفانی عزیزالدین نسفی * (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)از آنجا که دستیابی به کمال، همواره مهمترین و متعالیترین مقصد اهل معرفت بوده است، هر یک از آنان کوشیدهاند تا کمال را تعریف کنند و ویژگیهای اصحاب کمال را برشمارند. عزیز بن محمّد نسفی، عارف ...
 
- 
بررسی و تحلیل عناصر داستان در چند داستان بازنویسی شده از شاهنامه برای نوجوانان* (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)شاهنامه فردوسی از شاهکارهای ادبی جهان و بزرگترین میراث فرهنگی ایرانیان است. این کتاب آکنده از مسایل و آموزههای اخلاقی، فرهنگی و تربیتی است. بهرهمندی از این مفاهیم و آموزهها تنها مختص گروه خاصی از جامعه (بزرگسالان) ...
 
- 
بررسی کهن الگوی سایه در شاهنامه * (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)کهن الگوی سایه یکی از مهمترین موضوعات نظریة یونگ است. یونگ، سایه را جنبة منفی و حیوانی شخصیّت و چکیدة صفات ناخوشایندی میداند که با قوانین و قواعد زندگی خودآگاهانه مناسبتی ندارد و انسان مدام آنها را پنهان میکند. ...
 
- 
آفرینش طنز و مطایبه در کلیله و دمنه* (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)کلیله و دمنه از قدیمترین نمونههای افسانه تمثیلی (فابل) است. فابلها قصّههایی کوتاه با شخصیّتهای جانوری هستند که مانند انسان حرف میزنند و رفتار میکنند. فابلها همچنین با نشاندادن ...
 
- 
انتساب کتاب دستورالوزاره به خواجه نظام الملک یاعدنی طوسی (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)کتاب دستور الوزاره به زبان فارسی و به نثری استوار در سه فصل تحریر و تنظیم یافته است: مقدّمه در احوال خواجه نظام الملک، فصل اوّل در تحریض فرزند خواجه به ترک وزارت و مخاطرات آن، فصل دوم در آداب وزارت. دستور ...
 
- 
نقد پسااستعماری داستان بلند «سرگذشت کندوها» نوشتة آل احمد* (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)ادبیّات داستانی معاصر، عرصة بازتاب جریانهای فکری موجود در جامعه بهشمار میآید. با وجود تنوع مکاتب داستاننویسی در جهان و تأثیر و تأثّر آنها از یکدیگر، نمیتوان حضور جریانهای بومی را در کشورهای شرقی ...
 



