دوره 14, شماره 27

 

ارسال های اخیر

  • تحلیل روانشناسانۀ آموزه­ های مثنوی جمشید و خورشید بر رشد روانی مخاطبان کودک و نوجوان 

    اظهری, محبوبه (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
    این مقاله جستاری تحقیقی در مورد تأثیر داستان جمشید و خورشید، اثر سلمان ساوجی، بر رشد روانی کودکان و نوجوانان است. قصّه­های عامیانه یکی از گونه­های غنی و محبوب در ادبیّات هر قوم و ملّتی است که از پایگاه محکمی در میان ...

  • «فرایند فردیّت» در حماسۀ بهمن نامه* 

    اتونی, بهزاد؛ شریفیان, مهدی (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
      در روانشناسیِ تحلیلی ِ یونگ، روان، به سه بخشِ: خودآگاه، ناخودآگاهِ فردی و ناخودآگاهِ جمعی تقسیم می‌گردد. ناخودآگاه جمعی، مربوط به یک فرد نیست بلکه بین همۀ مردم، از نژادها و فرهنگهای مختلف، مشترک است. ...

  • تأثیر شعر شعرا بر اشعار جلال الدین حافظ سعد تبریزی 

    حاج احمدی پور رفسنجانی, مژده؛ پور مختار, محسن (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
        «جلال الدین حافظ سعد تبریزی» ملقب به «سعدالله» از شعرای فارسی گوی و متصوّف قرن نهم هجری است. از شرح حال او  اطّلاع چندانی در دست نیست جز اینکه وی مرید قاسم انوار بوده و به دلایلی که بر ما پوشیده ...

  • تقابل­های معنایی در اشعار اقبال لاهوری 

    پژهان, هدی؛ فاضلی, فیروز (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
                                                                                       تقابل معنایی یکی از لوازم و عناصر بنیادین در بررسی معناشناختی و ساختاری آثار ادبی است که در قالب ...

  • آسیب شناسی نظام تربیّتی خانقاهی صوفیه* 

    شعبانزاده, مریم (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
    یکی از مباحث مهمّ زندگی اجتماعی صوفیه در قرن ششم ، آداب مریدی و مرادی و به طریق اولی اعتقاد به ولایت پیران  است. «مرید» یا سالک نوپا «مراد» یا شیخی را در خانقاه برای تعلیم و طیّ طریق می‌یافت  تا با قرار دادن روح و ...

  • کمال در مشرب عرفانی عزیزالدین نسفی * 

    ابراهیمی دینانی, آرزو (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
      از آنجا که دستیابی به کمال، همواره مهمترین و متعالی­ترین مقصد اهل معرفت بوده است، هر یک از آنان کوشیده­اند تا کمال را تعریف کنند و ویژگی­های اصحاب کمال را برشمارند. عزیز بن محمّد نسفی، عارف ...

  • بررسی و تحلیل عناصر داستان در چند داستان بازنویسی شده از شاهنامه برای نوجوانان* 

    نجفی بهزادی, سجاد؛ صفری, جهانگیر؛ رحیمی, مسعود (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
    شاهنامه فردوسی از شاهکارهای ادبی جهان و بزرگترین میراث فرهنگی ایرانیان است. این کتاب آکنده از مسایل و آموزه‌های اخلاقی، فرهنگی و تربیتی است. بهره­مندی از این مفاهیم و آموزه‌ها تنها مختص گروه خاصی از جامعه (بزرگسالان) ...

  • بررسی کهن الگوی سایه در شاهنامه * 

    خسروی, اشرف؛ براتی, محمود؛ روضاتیان, سیده مریم (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
    کهن الگوی سایه یکی از مهمترین موضوعات نظریة یونگ است. یونگ، سایه را  جنبة منفی و حیوانی  شخصیّت و چکیدة  صفات ناخوشایندی می­داند که با قوانین و قواعد زندگی خودآگاهانه مناسبتی ندارد و انسان مدام آنها را پنهان می­کند. ...

  • آفرینش طنز و مطایبه در کلیله و دمنه* 

    حسینی سروری, نجمه؛ طالبیان, یحیی (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
      کلیله و دمنه از قدیم‌ترین نمونه‌های افسانه تمثیلی (فابل) است. فابل‌ها قصّه‌هایی کوتاه با شخصیّت‌های جانوری هستند که مانند انسان حرف می‌زنند و رفتار می‌کنند. فابل‌ها همچنین با نشان‌دادن ...

  • انتساب کتاب دستورالوزاره به خواجه نظام الملک یاعدنی طوسی 

    ملک ثابت, محمد رضا (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
    کتاب دستور الوزاره به زبان فارسی و به نثری استوار در سه فصل تحریر و تنظیم یافته است: مقدّمه در احوال خواجه نظام الملک، فصل اوّل در تحریض فرزند خواجه به ترک وزارت و مخاطرات آن، فصل دوم در آداب وزارت. دستور ...

  • نقد پسااستعماری داستان بلند «سرگذشت کندوها» نوشتة آل احمد* 

    قاسم زاده, سید علی (دانشگاه یزدYazd University, 2014-09-23)
      ادبیّات داستانی معاصر، عرصة بازتاب جریانهای فکری موجود در جامعه به‌شمار می‌آید. با وجود تنوع مکاتب داستان‌نویسی در جهان و تأثیر و تأثّر آنها از یکدیگر، نمی‌توان حضور جریانهای بومی را در کشورهای شرقی ...