دوره 8, شماره 18

 

ارسال های اخیر

  • بررسی تحلیلی حدیث«إِنَّمَا یَعْرِفُ الْقُرْآنَ مَنْ خُوطِبَ بِه‌» 

    راجانی, کمیل؛ مودب, سید رضا (دانشگاه میبدMeybod University, 2018-03-21)
    برخی از اخباریان با استناد به حدیث «انما یعرف القرآن من خوطب به» قائل به عدم حجیت ظواهر قرآن و انحصار حق تفسیر قرآن برای ائمه علیهم السلام شده‌اند. این جمله ذیل روایتی وارد شده که امام باقر(ع) با محدث مشهور اهل سنت ...

  • واکاوی نقش عقلانیت در رغبت به دولت کریمه مهدوی از دیدگاه روایات 

    صداقت کشفی, سید محمد جواد؛ همامی, عباس (دانشگاه میبدMeybod University, 2018-03-21)
    در روایات و ادعیه مربوط به امام زمان (عج)، «رغبت به دولت کریمه» یکی از درخواست‌های پرتکرار است. رغبت، به عنوان مؤلفه مهمّ پیوند مردم و دولت متعالی مهدوی، با عللی افزایش یا کاهش می‌یابد. بعضی از این علل، نقش زیربنایی دارند ...

  • بررسی عناصر داستان طالوت در سوره بقره بر اساس عنصر پیرنگ 

    اسمعیلی روزبهانی, عاطفه؛ نفیسی, شادی (دانشگاه میبدMeybod University, 2018-03-21)
    بخش مهمی از داستان‌پردازی امروز، وام‌دار مجموعه­ای از عناصر است که داستان‌نویس به فراخور اثر مورد نظرش از آن بهره می­گیرد. قرآن نیز برای پند­دهی و عبرت‌آموزی از داستان و عناصر داستان استفاده می­کند. در طی ماجراهای ...

  • امامت و توحید حقیقی؛ تفسیری عرفانی بر حدیث سلسلة الذهب 

    شجاری, مرتضی (دانشگاه میبدMeybod University, 2018-03-21)
    امام رضا(ع) در حدیث «سلسلة الذهب» خود را از شرایط کلمۀ اخلاص دانسته است؛ کلمه­ای که دژ الهی است و هر که در آن داخل شود، از عذاب الهی ایمن می­ماند. با در نظر گرفتن مبانی عارفان می­توان این حدیث شریف را اینگونه توضیح ...

  • نَفْس در قرآن از دیدگاه حکیم ترمذی 

    سوری, محمد؛ فیضی, طاهره (دانشگاه میبدMeybod University, 2018-03-21)
    هرچند از حکیم ترمذی اثری مستقل در تفسیر قرآن به جای نمانده است، اما آنچه در جای‌جایِ آثارش برجای مانده، نوعی تفسیر آیاتِ مربوط به نفس به شمار می‌آید. چنین به نظر می‌رسد که مستند حکیم ترمذی در نظراتش فقط آیات قرآن ...

  • بررسی اعتبار معرفت­شناختی تخیّل خلاق در حوزه فهم آیات قرآن 

    قرائی سلطان آبادی, احمد (دانشگاه میبدMeybod University, 2018-03-21)
      بنا بر یافته­های روان‌شناسان و متخصصان علوم مغز و اعصاب، تخیّل نیروی پیش­برنده تعقل ­آدمی است­که امکان خلق تصاویر جدید و ایده­های نو را در ذهن ایجاد می­کند. تفسیرگر انسانی قرآن می­تواند با ...

  • معنای متن در قرآن پژوهی ابوزید و هرمنوتیک هرش 

    بهرامی, محمد (دانشگاه میبدMeybod University, 2018-03-21)
    ابوزید، قرآن‌پژوه مصری در بحث معنا و مغزی، وامدار نظریه هرش در بحث معنا و معناداری است. چنان که هرش برای هر متن یک معنا و یک معناداری به رسمیت می‌‌شناسد، ابوزید نیز برای متن یک معنا و یک مغزی در نظر می‌‌گیرد. هرچند ...

  • تعارض ترجمه عرفی واژه قرآنی «موقوتا» با روایات معصومان (ع) 

    موسوی, سید مهدی؛ ربیع نتاج, سید علی اکبر؛ حسینی, زینب السادات (دانشگاه میبدMeybod University, 2018-03-21)
    مترجمان معاصر، واژه «مَوْقُوتاً» در آیه 103 سوره نساء ﴿... إِنَّ الصَّلاةَ کانَتْ عَلَی الْمُؤْمِنینَ کِتاباً مَوْقُوتاً﴾ را به نحوی متفاوت از همدیگر ترجمه کرده­اند. این کلمه در برخی ...

  • تحلیل ملاک های شناخت سور: مطالعه موردی سوره یس 

    کاظمی بوئینی, مژگان؛ آل رسول, سوسن؛ لسانی فشارکی, محمدعلی (دانشگاه میبدMeybod University, 2018-03-21)
    سوره­شناسی یا روش تحقیق ساختاری در قرآن کریم رشته‏ای از علوم قرآنی است که زمینه­ تدبر و تحقیق در قرآن را به نوعی فراهم می­آورد که باعث ایجاد و افزایش انس با قرآن می­شود. بنابر توصیه معصومین (ع) به ارتباط و انس ...

  • تدوین مدل سوره‌شناسی ساختاری با الگوگیری از نظریات مطرح در حوزه روایت‌شناسی (بررسی موردی سوره نوح) 

    ترکمانی, حسین؛ شکوری, مجتبی؛ مهیمنی, مازیار (دانشگاه میبدMeybod University, 2018-03-21)
    تفسیر ساختاری سوره‌محور قرآن، با آنکه افق‌های جدیدی پیش روی مفسران قرآن گشوده، اما هنوز از نظر روشی، دارای خلأها و کمبودهای متعددی است. یکی از این کمبودها، فقدان مدل نظام‌مند مشخص در تفسیر ساختاری سوره است. این خلأ ...