| dc.contributor.author | حسینی, فرشته السادات | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:22:58Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:22:58Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T00:22:58Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T00:22:58Z |  | 
| dc.date.issued | 2019-12-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1398-10-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2019-11-30 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1398-09-09 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | حسینی, فرشته السادات. (1398). مصداقهایی از مفهوم گروتسک در حکایتهای مثنوی. فنون ادبی, 11(4), 65-78. doi: 10.22108/liar.2020.120256.1751 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 20088027 |  | 
| dc.identifier.issn | 23223448 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22108/liar.2020.120256.1751 |  | 
| dc.identifier.uri | http://liar.ui.ac.ir/article_24594.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/176129 |  | 
| dc.description.abstract | وسعت اندیشۀ مولانا اقیانوس بیکرانی است که روندگان بحر حقیقت را قادر میسازد تا به هر کرانۀ آن لنگر اندازند و فراخور اندیشه و توان خویش مروارید معانی عرفانی را صید کنند. اندیشهای که برانگیزانندۀ حسی از سقوط بشریت است. سقوطی که مقدمۀ صعودی آگاهانه و هشیارانه به تعالی و خودشناسی است. او با طنزی زیرکانه و کاربرد تضاد و تناقض، اغراق، آمیختگی عناصر انسانی و حیوانی، بیان واقعگرایانۀ عناصر خیالی، ادبیات پورنو و رکیک و احضار ابعاد شیطانی، داستان سقوط انسان و ناتوانی او در شناخت حقیقت را بیان میکند و با برافکندن نقاب گنهکاری چهرۀ حقیقی خداپرستی را نشان میدهد. این شیوۀ بیان به گروتسک شهرت دارد؛ شیوهای که ماهیتی غمبار و مشمئزکننده دارد، در عین حال خنده را در مخاطب برمیانگیزد، خندهای خالی از شوق و شادی که ابزاری برای نشان دادن ضعفها، کمبودها، دردها و بیعدالتیهاست و با برانگیختن احساساتی متضاد، پاسخ مغشوش و دوگانۀ مخاطب را موجب میگردد و او را به تعمق و تفکر وامیدارد. در این مقاله نویسنده پس از تعریف گروتسک و ویژگیهای آن، به روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی مصداقهایی از این گونه در اندیشه و افکار مولانا پرداخته و به این نتیجه رسیده است که حضور عناصر گروتسک در حکایتهای مولانا انکارناپذیر است. او بامحور قرار دادن شخصیت و موقعیتو تقابل آنها و بهرهگیری از کارکردهای متعدد گروتسکی، مفاهیم عرفانی ژرف و عمیقی را بیان میکند که به عشق حقیقی و تکامل انسان منتهی میشود. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 557 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه اصفهان | fa_IR | 
| dc.publisher | University of Isfahan | en_US | 
| dc.relation.ispartof | فنون ادبی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Literary Arts | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22108/liar.2020.120256.1751 |  | 
| dc.subject | گروتسک | fa_IR | 
| dc.subject | مولانا | fa_IR | 
| dc.subject | مثنوی | fa_IR | 
| dc.subject | حکایت | fa_IR | 
| dc.subject | تقابل | fa_IR | 
| dc.subject | طنز | fa_IR | 
| dc.title | مصداقهایی از مفهوم گروتسک در حکایتهای مثنوی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 11 |  | 
| dc.citation.issue | 4 |  | 
| dc.citation.spage | 65 |  | 
| dc.citation.epage | 78 |  |