نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنادری, سیامکfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:21:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:21:59Z
dc.date.available1399-07-09T00:21:59Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:21:59Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2020-02-10en_US
dc.date.submitted1398-11-21fa_IR
dc.identifier.citationنادری, سیامک. (1398). بازنمایی فرهنگ شفاهی تهران قدیم در «بوف کور» صادق هدایت. ادبیات و پژوهشهای میان رشته ای, 1(2), 230-252. doi: 10.30465/lir.2020.4752fa_IR
dc.identifier.issn2676-6566
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30465/lir.2020.4752
dc.identifier.urihttp://lir.ihcs.ac.ir/article_4752.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/175767
dc.description.abstractبخشی از فضای مناقشه‎برانگیز و تأویل‎پذیر <strong><em>بوف کور</em></strong> را می‎توان در تصاویری بازجست که به فرهنگ شفاهی تهران سده‎ی سیزدهم اشاره دارد. به مردمانی قصه‎پرداز که اینک خود بخشی از قصه‎ها شده‎اند. حکایات بازمانده از این مردمان به اندازه‎ای به شخصیت‎ها و حوادث <strong><em>بوف کور</em></strong> نزدیک است که این گمان را ایجاد می‎کند: «شاید هدایت در نوشتن <strong><em>بوف کور</em></strong> از آن‎ها بهره جسته باشد.» این تصاویر را به طور خلاصه می<strong>‎</strong>توان در موضوعات زیر دسته<strong>‎</strong>بندی کرد: جغد ساعت،حکیم‎باشی یا قلمدان‎ساز انبار ارگ،بی‎بی‎خانم و حکیم‎باشی،سرنوشت یک بیمار در حال احتضار، سمساری حسین گدا و شرابخانه‎ی اعتضادالسلطنه، مهدیعلی‎خان مردی از بنارس<strong>، </strong>کلیسای طاطاووس، تصنیف رایج «حالا نخوریم کی خوریم؟»،وکلای بقال و چقال مجلس<strong>، </strong>جوانمرد قصاب، آبگوشت آدم، محاکمه<strong>‎</strong>ی محمدباقر گلپایگانی،آب‎بازی روز سیزده و عمارت سرخه‎حصار. بازخوانی این عناصر می<strong>‎</strong>تواند <strong><em>بوف کور</em></strong> را به یک اثر اتوبیوگرافیک تاریخی با محوریت تهران صفوی ـ قاجاری نزدیک کند. این پژوهش در نظر دارد با تکیه بر مطالعات تطبیقی به روش کتابخانه<strong>‎</strong>ای به این پرسش پاسخ گوید که سهم <strong><em>بوف کور</em></strong> از این تصاویر، حکایات و فرهنگ شفاهی تا چه اندازه است؟ و آیا ایماژهای دگرگونه‎ی <strong><em>بوف کور</em></strong> تباری داستانی دارند یا پاره نقوشی از گلیم تکه‎تکه‎شده‎ی تهران هستند که در این اثر فرصت تجلی یافته‎اند؟ نویسنده معتقد است که با انگاره<strong>‎</strong>های مردم<strong>‎</strong>شناسی که نزد هدایت به امانت سپرده شده، بعید نیست که ساختار <strong><em>بوف کور</em></strong> بر پایه<strong>‎</strong>ی بخشی از این انگاره<strong>‎</strong>ها پی<strong>‎</strong>ریزی شده باشد؛ تهرانی که هدایت در آن زیسته و بدون شک با فرهنگ شفاهی مردمان آن آشنایی داشته است.fa_IR
dc.format.extent233
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیfa_IR
dc.publisherIHCSen_US
dc.relation.ispartofادبیات و پژوهشهای میان رشته ایfa_IR
dc.relation.ispartofLiterature & Interdisciplinary Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30465/lir.2020.4752
dc.subjectبوف کورfa_IR
dc.subjectشخصیت‎پردازیfa_IR
dc.subjectروایت تاریخیfa_IR
dc.subjectتهرانfa_IR
dc.subjectصفویfa_IR
dc.subjectقاجاریfa_IR
dc.titleبازنمایی فرهنگ شفاهی تهران قدیم در «بوف کور» صادق هدایتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی. دانشکدۀ حقوق و علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، شیراز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue2
dc.citation.spage230
dc.citation.epage252


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد