| dc.contributor.author | علیزاده, حسنا | fa_IR |
| dc.contributor.author | شفابخش, غلامعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | رحمانی, محمود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:09:53Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:09:53Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:09:53Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:09:53Z | |
| dc.date.issued | 2010-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1389-07-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | علیزاده, حسنا, شفابخش, غلامعلی, رحمانی, محمود. (1389). اولویت بندی پارامترهای موثر بر تصادفات براساس مدل های تصادفات داخلی و خارجی. نشریه علمی دانش انتظامی مازندران, 1389(2), 47-65. | fa_IR |
| dc.identifier.uri | http://mazandaran.jrl.police.ir/article_14363.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/171152 | |
| dc.description.abstract | امروزه تصادفات رانندگی به یکی ازمعضلات مهم کشورهای درحال توسعه در بخش حمل و نقل واقتصاد تبدیل شده است و از این رو درسالهای اخیرتحقیقات قابل توجهی درسراسر دنیا برای پیشبینیتعداد، شدتواخیراً احتمالوقوع تصادف(ریسک) انجامشدهاست. پرخودروترین کشورها بیش ازنیم قرن فرصت داشتهاند، بیاموزندکه چگونه ازعهده افزایش خودروها برآیند، درحالی که کشورهای درحالتوسعه فرصتکمیداشتند. دراین راستا دردانشگاهها ومراکزپژوهشی کشورهای توسعه یافته، تحقیقات وسیع و دامنه داری در خصوص علت تصادفات و راههای پیشگیری از آنها انجام یافته است ولی نکته اساسی آن است که نمی توان نتایج، یافته ها و راهکارهای دیگر کشورها درزمینه چگونگی کاهشتصادفات را بصورت مستقیم و بدون تغییر، در کشورهای دیگر اجرا نمود. بهبودوضعیتایمنیراهها نیازمند انجام مطالعاتی است که مبنای آنها ارائه مدلهایی با استفاده از پارامترهای تأثیرگذار در تصادفات نظیر ویژگی های هندسی، حجم ترافیک، عوامل انسانی و... میباشد. روشهای مدلسازی هم در قالب مدلهای آماری و فرا ابتکاری تشریح شده و در نهایت20 مدل داخلی و خارجی بر اساس متغیرهای بکار رفته و متدولوژی مورد استفاده در سه دستهی: تعداد، شدت و احتمال خطر تصادف (ریسک) تفکیک شده است و بر همیناساس، مؤثرترین متغیرهای مسبب تصادفات شناسایی شده تا براساس آنها و با توجه به بودجه های اندک ایمنی تخصیص داده شده، نسبت به رفع مشکلات اولویت بندی صورت گیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 421 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | فرماندهی انتظامی استان مازندران- دفتر تحقیقات کاربردی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه علمی دانش انتظامی مازندران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Quarterly scientific specialization disciplinary science of Mazandaran | en_US |
| dc.subject | تصادف | fa_IR |
| dc.subject | عوامل تصادفات | fa_IR |
| dc.subject | مدل های مبتنی بر تعداد | fa_IR |
| dc.subject | شدت و ریسک تصادفات | fa_IR |
| dc.title | اولویت بندی پارامترهای موثر بر تصادفات براساس مدل های تصادفات داخلی و خارجی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | برون سازمانی | fa_IR |
| dc.contributor.department | برون سازمانی | fa_IR |
| dc.contributor.department | درون سازمانی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1389 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 47 | |
| dc.citation.epage | 65 | |