| dc.contributor.author | مینایی, بهروز | fa_IR |
| dc.contributor.author | آذربرزین, الهام | fa_IR |
| dc.contributor.author | علیخانی, پریسا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:07:48Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:07:48Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:07:48Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:07:48Z | |
| dc.date.issued | 2019-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 1970-01-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1348-10-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مینایی, بهروز, آذربرزین, الهام, علیخانی, پریسا. (1398). ارائه الگو در استفاده از رسم الخط فارسی در طراحی رابط کاربری بازی های موبایلی. مطالعات رسانه ای, 14(144), 7-21. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-9619 | |
| dc.identifier.uri | http://mediastudies.srbiau.ac.ir/article_14480.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/170363 | |
| dc.description.abstract | امروزه بازی های موبایلی مورد استفاده تمامی اقشار جامعه ایرانی قرار می گیرد و تمامی آنها دارای بخش های مختلفی هستند که نیاز به نوشتن با فونت، طراحی حروف و توجه به ظاهر حروف در آنها احساس می شود. باید توجه کرد که استفاده از رسم الخط فارسی نقاط ضعف و قوت خاص خود را در طراحی اعمال خواهد کرد؛ بنابراین برای ایجاد یک طراحی حروف و ظاهر حروف مناسب در کنار توجه به ویژگی های خاص رسم الخط فارسی به اصول رابط کاربری نیز باید توجه کرد. در این پژوهش که به روش کتابخانه ای و میدانی از میان 38 نمونه موفق بازی موبایلی ایرانی انجام شده و به روش تحلیلی-توصیفی نتیجه گیری شده است، نگارندگان به این نتیجه رسیدند که رعایت دو اصل ثابت و متغیر در طراحی حروف و انتخاب فونت و ظاهر حروف برای رسم الخط فارسی مهم است. اصول ثابت شامل توجه به اصول فرمالیستی و روایت گرا در حروف، توجه به کارکرد حروف و خوانایی و نقش اطلاع رسانی در مورد ماهیت بازی، زیبایی و جلوه مندی بصری، توجه به اصول طراحی واکنش گرا و رعایت اصول فرهنگی و جمعیت شناختی است و اصول متغیر که تنها مخصوص رسم الخط فارسی است؛ شامل شناخت ویژگی های بصری خط فارسی، توجه به وزن حروف، هویت حروف، نحوه اتصالات، ضخامت، جهت و حالت حروف و میزان کشیدگی و قوس ها، دقت به توان بصری هر حرف در بیان و توجه به ترکیب حروف فارسی و لاتین در متون است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 531 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی / علوم تحقیقات تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات رسانه ای | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Media Studies | en_US |
| dc.subject | بازی موبایلی | fa_IR |
| dc.subject | طراحی رابط کاربری | fa_IR |
| dc.subject | ظاهر حروف | fa_IR |
| dc.subject | طراحی حروف | fa_IR |
| dc.subject | رسم الخط فارسی | fa_IR |
| dc.title | ارائه الگو در استفاده از رسم الخط فارسی در طراحی رابط کاربری بازی های موبایلی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علم و صنعت ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه هنر اسلامی تبریز | fa_IR |
| dc.contributor.department | هنر اسلامی تبریز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 144 | |
| dc.citation.spage | 7 | |
| dc.citation.epage | 21 | |