نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدلفی, وفاfa_IR
dc.contributor.authorظریفیان, طلیعهfa_IR
dc.contributor.authorدلفی, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:06:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:06:19Z
dc.date.available1399-07-09T00:06:19Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:06:19Z
dc.date.issued2018-09-23en_US
dc.date.issued1397-07-01fa_IR
dc.date.submitted2017-12-30en_US
dc.date.submitted1396-10-09fa_IR
dc.identifier.citationدلفی, وفا, ظریفیان, طلیعه, دلفی, مریم. (1397). بررسی مهارت‌های واجی در کودکان دوزبانه‌ی فارس-عرب‌زبان 5-4 سال. فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 7(3), 88-95. doi: 10.22037/jrm.2017.110765.1516fa_IR
dc.identifier.issn2251-8401
dc.identifier.issn2252-0414
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2017.110765.1516
dc.identifier.urihttp://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100513.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169826
dc.description.abstractمقدمه و اهداف با رشد نظام واج‌شناختی کودک میزان خطاهای گفتاری کاهش‌یافته و وضوح گفتار افزایش می‌یابد. هدف از پژوهش حاضر بررسی مهارت‌های واجی شامل فرآیندهای واجی، درصد همخوان‌ها و واج‌های درست در کودکان دوزبانه‌ی فارس-عرب 5-4 سال شهر اهواز است. مواد و روش‌ها پژوهش حاضر یک مطالعه‌ی توصیفی-تحلیلی و از نوع مقطعی است. آزمودنی‌های پژوهش حاضر 28 کودک 60-49 ماه هستند که در دو گروه 14 نفری تک‌زبانه و دوزبانه‌ی فارس-عرب تقسیم‌بندی شدند. نمونه‌گیری به ‌صورت تصادفی ساده از مهدکودک‌های سطح شهر اهواز با رعایت معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. ابزار پژوهش پیش­رو آزمون واجی از مجموعه آزمون ارزیابی تشخیصی آوایی و واجی متشکل از 54 واژه‌ی یک تا چهار هجایی است که فرآیندهای واجی در این آزمون در دو طبقه‌ی ساخت هجا و جانشینی بررسی می‌شود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون آماری من ویتنی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نتایج نشان داد کهنسبت وقوع فرآیند واجی جانشینی بین دو گروه تک‌زبانه و دوزبانه اختلاف معنادار دارد (001/0=P)، اما نوع فرآیندهای واجی در دو گروه کودکان تک‌زبانه و دوزبانه‌ی فارس- عرب تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. همچنین درصد همخوان‌ها و واج‌های درست در بین دو گروه، تفاوت معناداری نشان داده شد (05/0>P). نتیجه‌ گیری مطالعه حاضر نشان داد که دوزبانگی تأثیری بر چگونگی نوع فرآیندهای واجی ندارد، اما بر بسامد فرآیندها می‌تواند مؤثر باشد. از طرفی دیگر، چون در کودکان دوزبانه نوع فرآیندهای واجی مشابه کودکان تک­زبانه است، می‌توان فرض کرد که نظام واج­شناختی کودکان دوزبانه مشابه کودکان تک­زبانه است.fa_IR
dc.format.extent769
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.publisherShahid Beheshti University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Scientific Journal of Rehabilitation Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2017.110765.1516
dc.subjectفرآیندهای واجیfa_IR
dc.subjectکودک دوزبانهfa_IR
dc.subjectفرآیند ساخت هجاfa_IR
dc.subjectفرآیند جانشینیfa_IR
dc.subjectدرصد واج‌های درستfa_IR
dc.subjectدرصد همخوان‌های درستfa_IR
dc.subjectگفتاردرمانیfa_IR
dc.titleبررسی مهارت‌های واجی در کودکان دوزبانه‌ی فارس-عرب‌زبان 5-4 سالfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو استادیار، مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی-اسکلتی، گروه آموزشی شنوایی شناسی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue3
dc.citation.spage88
dc.citation.epage95


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد