نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنسائیان, عباسfa_IR
dc.contributor.authorاسدی گندمانی, رقیهfa_IR
dc.contributor.authorامیری, محسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:05:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:05:46Z
dc.date.available1399-07-09T00:05:46Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:05:46Z
dc.date.issued2017-12-22en_US
dc.date.issued1396-10-01fa_IR
dc.date.submitted2016-08-30en_US
dc.date.submitted1395-06-09fa_IR
dc.identifier.citationنسائیان, عباس, اسدی گندمانی, رقیه, امیری, محسن. (1396). مقایسه تاثیر آموزش مهارت‏ های اجتماعی از طریق رویکرد شناختی و آموزش مستقیم بر مشکلات رفتاری دانش ‏آموزان کم ‏توان ذهنی آموزش ‏پذیر. فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 6(4), 106-114. doi: 10.22037/jrm.2017.110617.1415fa_IR
dc.identifier.issn2251-8401
dc.identifier.issn2252-0414
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2017.110617.1415
dc.identifier.urihttp://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100390.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169644
dc.description.abstractمقدمه و اهداف مشکلات رفتاری در دانش ‏آموزان کم ‏توان ذهنی آموزش ‏پذیر شایع است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه ‏ی تاثیر آموزش مهارت ‏های اجتماعی از طریق رویکرد شناختی و آموزش مستقیم بر مشکلات رفتاری دانش ‏آموزان کم ‏توان ذهنی آموزش ‏پذیر بود. مواد و روش‏ها روش پژوهش حاضر از نوع طرح‏ های نیمه­ آزمایشی با پیش‏ آزمون-پس ‏آزمون همراه با گروه کنترل بود. تعداد 30 دانش‏آموز کم‏توان ذهنی آموزش‏ پذیر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (جمعاً سه گروه ده نفره) قرار گرفتند. برای سنجش مهارت‏ های اجتماعی و مشکلات رفتاری از پرسش­نامه مهارت‏ های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) استفاده شد. ابتدا نمرات مهارت ‏های اجتماعی و مشکلات رفتاری از طریق پرسش­نامه معلمان و والدین جمع‌آوری شد. پس از اجرای پیش ­آزمون گروه‌های آزمایش به مدت 20 جلسه به صورت انفرادی آموزش دیدند. یکی از گروه‌های آزمایش مهارت‏های اجتماعی را از طریق رویکرد شناختی و گروه دیگر مهارت‏ های اجتماعی را از طریق رویکرد آموزش مستقیم آموختند. پس از اجرای جلسات آموزشی پس­آزمونی به منظور بررسی مشکلات رفتاری در گروه‌های آزمایش و کنترل اجرا شد. داده ‏های به دست آمده از پژوهش حاضر با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس و به کمک نرم­افزار آماری SPSS19 تحلیل شد. یافته‏ ها یافته‏های پژوهش نشان داد که از دید معلمان آموزش مهارت‏های اجتماعی از طریق رویکرد شناختی و آموزش مستقیم کاهش معناداری در مشکلات رفتاری ایجاد نکرد، اما از دید والدین آموزش مهارت‏های اجتماعی از طریق رویکرد شناختی نسبت به آموزش مستقیم کاهش معناداری در مشکلات رفتاری ایجاد می‏کند. نتیجه‏ گیری با استناد به یافته‏ های پژوهش حاضر می‌توان گفت که روش ­هایی که بر درک موقعیت کلی و رمزگشایی نشانه ‏های اجتماعی تمرکز دارد، اثربخشی بیشتری بر مشکلات رفتاری در دانش ‏آموزان کم ‏توان ذهنی آموزش ‏پذیر دارد.fa_IR
dc.format.extent927
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.publisherShahid Beheshti University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Scientific Journal of Rehabilitation Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2017.110617.1415
dc.subjectکم ‏توانی ذهنی آموزش ‏پذیرfa_IR
dc.subjectرویکرد شناختیfa_IR
dc.subjectآموزش مستقیمfa_IR
dc.subjectمشکلات رفتاریfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleمقایسه تاثیر آموزش مهارت‏ های اجتماعی از طریق رویکرد شناختی و آموزش مستقیم بر مشکلات رفتاری دانش ‏آموزان کم ‏توان ذهنی آموزش ‏پذیرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue4
dc.citation.spage106
dc.citation.epage114
nlai.contributor.orcid0000-0002-2223-2991
nlai.contributor.orcid0000-0002-7043-9401


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد