نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorموسوی, سیده زهرهfa_IR
dc.contributor.authorمهری, آذرfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorمعروفی زاده, سامانfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:05:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:05:24Z
dc.date.available1399-07-09T00:05:24Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:05:24Z
dc.date.issued2017-03-21en_US
dc.date.issued1396-01-01fa_IR
dc.date.submitted2015-06-09en_US
dc.date.submitted1394-03-19fa_IR
dc.identifier.citationموسوی, سیده زهره, مهری, آذر, محمدی, زهرا, معروفی زاده, سامان. (1396). عملکرد بازیابی فعل بزرگسالان فارسی زبان در آزمون‌های نوروسایکولوژی روانی کلامی. فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 6(1), 36-42. doi: 10.22037/jrm.2017.1100429fa_IR
dc.identifier.issn2251-8401
dc.identifier.issn2252-0414
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2017.1100429
dc.identifier.urihttp://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100429.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169522
dc.description.abstractمقدمه و اهداف مطالعات اندکی در مورد روانی کلامی افعال وجود دارد. این تکلیف علاوه بر اینکه می‌تواند به‌عنوان مقیاسی برای نشان دادن عدم نقص و یکپارچگی منطقه زیرقشری قدامی استفاده شود، به‌عنوان معیار مناسبی از عملکرد اجرایی نیز به‌ شمار می‌آید. روانی فعل خصوصیات مشترکی با دیگر آزمون‌های عملکرد اجرایی دارد و مواردی از آن را در نظر می‌گیرد که توسط آزمون‌های سنتی قابل تشخیص نیستند. مواد و روش‌ها مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و بر روی 60 آزمودنی بزرگسال (30 مذکر و 30 مونث) در دو مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد انجام شد. در این تکلیف از آزمودنی خواسته شد هر تعداد فعلی را که در مدت یک دقیقه به یاد می‌آورد، بیان کند. نمره‌دهی بر اساس تعداد گزینه‌های تولید شده و با استفاده از آزمون t نمونه‌های مستقل بود. یافته‌ها نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که هیچ تفاوت آماری معناداری بین میانگین تعداد کل افعال و نیز نوع افعال ساده، مرکب، لازم و متعدی بیان‌شده در افراد مذکر و مونث وجود ندارد. همچنین تفاوت آماری معناداری بین دو مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز در تعداد کل افعال و نوع آن‌ها مشاهده نشد. نتیجه‌گیری میزان کاربرد فعل لازم و متعدی و ساده و مرکب در تکلیف روانی فعل در آزمودنی­ها تقریبا یکسان به­دست آمد، در صورتی که در فرآیند نامیدن فعل در سایر تکالیف مانند تکمیل جمله، افراد ممکن است وادار به بازیابی ساختارهای خاصی از مقوله فعل گردند. همین نکته می­تواند از مزایای تکلیف روانی فعل در تشخیص اختلالات نورولوژیک باشد، لذا نتایج حاصل از مطالعه حاضر می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای مطالعات بعدی و مقایسه با اختلالات نورولوژیک قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent220
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.publisherShahid Beheshti University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Scientific Journal of Rehabilitation Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2017.1100429
dc.subjectآزمون‌های نوروسایکولوژیfa_IR
dc.subjectروانی فعلfa_IR
dc.subjectبزرگسالfa_IR
dc.subjectبهنجارfa_IR
dc.subjectفارسی زبانfa_IR
dc.titleعملکرد بازیابی فعل بزرگسالان فارسی زبان در آزمون‌های نوروسایکولوژی روانی کلامیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی گفتاردرمانی، عضو هیئت علمی گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی آمار زیستی گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری، مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری، پژوهشکده زیست‌شناسی و علوم پزشکی تولید مثل جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه رویان، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue1
dc.citation.spage36
dc.citation.epage42
nlai.contributor.orcid0000-0002-8836-2772


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد