نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکلانتری, مینوfa_IR
dc.contributor.authorمیراحمدپور, میناfa_IR
dc.contributor.authorمیرزاخانی, نویدfa_IR
dc.contributor.authorهداوند خانی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorنجاتی, وحیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:04:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:04:59Z
dc.date.available1399-07-09T00:04:59Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:04:59Z
dc.date.issued2012-09-22en_US
dc.date.issued1391-07-01fa_IR
dc.date.submitted2012-01-10en_US
dc.date.submitted1390-10-20fa_IR
dc.identifier.citationکلانتری, مینو, میراحمدپور, مینا, میرزاخانی, نوید, هداوند خانی, فاطمه, نجاتی, وحید. (1391). ارتباط یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و مهارت دستکاری درون دست اشیاء با مهارت دست نویسی دانش آموزان پایه اول شهر تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 1(3), 35-40. doi: 10.22037/jrm.2012.1100083fa_IR
dc.identifier.issn2251-8401
dc.identifier.issn2252-0414
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2012.1100083
dc.identifier.urihttp://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100083.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169384
dc.description.abstractمقدمه و اهداف دست نویسی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که کودکان کسب می کنند و در طی تحصیل به عنوان بخشی از وظایف خود به کار می برند. دانش آموزان برای حفظ ارتباط با فعالیت های مدرسه و به دست آوردن نمره مناسب در امتحانات باید بتوانند سریع و خوانا بنویسند. واضح است که مشکلات دست نویسی می تواند سایر توانمندی های کودک را تحت الشعاع قرار دهد. این کودکان به سختی از عهده تکالیف نوشتاری در دوران ابتدایی بر می آیند که به نوبه خود مانع پیشرفت تحصیلی آنها می شود. دست نویسی غالبا به عنوان بازتاب هوش و توانمندی های کودک تلقی می شود و با وجود محتوای یکسان دست نوشته ها، کودکان بد خط نمرات کمتری از کودکان خوش خط می گیرند. کاردرمانان به طور مداوم کودکانی را که به کاردرمانی جهت درمان اختلالات دست نویسی ارجاع می شوند، ارزیابی می کنند. شناخت عواملِ زیربنایی موثرتر در این مشکل، می تواند در توسعه و پیشرفت ارزیابی ها، مداخلات و برنامه های پیشگیری جهت افزایش بهبودی در مهارت های پایه در کودکانی که مستعد مشکلات در پیشرفت دست نویسی هستند و یا مداخله درمانی برای کودکانی که درگیر این مشکلات هستند، کمک کننده باشد. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و مهارت دستکاری درون دست اشیاء با مهارت دست نویسی دانش آموزان پایه اول شهر تهران است. مواد و روش ها این مطالعه یک پژوهش توصیفی ـ تحلیلی مقطعی بود که بر روی 140 دانش آموز کلاس اول شهر تهران انجام شد. ابزار مورد استفاده شامل آزمون یکپارچگی بینایی ـ حرکتی، چک لیست کیفیت دست نویسی، کورنومتر، NINE HOLE PEG بود که توسط پژوهشگر به روی دانش آموزان پایه اول در مدارس ابتدایی اجرا گردید. پس از جمع آوری داده ها تجزیه و تحلیل آماری به روی آنها انجام شد. یافته ها درنتایج مشاهده گردید که یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و دستکاری درون دستی اشیاء هر دو در توانایی دست نویسی کودکان مؤثر هستند. نمره دختران و پسران در آزمون یکپارچگی بینایی ـ حرکتی تفاوت معنی داری داشت (٠٠8/٠p=٫ 69/2t= -) میانگین نمره دختران در این آزمون بیشتر از میانگین نمره پسران بود، اما نمره دختران و پسران در آزمون دستکاری درون دستی اشیاء (214/٠p=٫ 243/1Z= -). نمره دختران و پسران در سرعت دست نویسی تفاوت معنی داری نداشت (720/٠p=٫ 359/0Z= -). بعلاوه نمرات کیفیت دست نویسی دختران و پسران دارای تفاوت معنی داری نبود (312/0p=٫ 011/1Z= -). بحث و نتیجه گیری با توجه به نتایج به دست آمده می توان چنین برداشت نمود که شاید بتوان با ارزیابی مهارت های یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و دستکاری درون دستی اشیاء، از راهکارهای دقیق تر جهت پیش گیری و درمان کودکان با مشکلات نوشتاری محض استفاده نمود.fa_IR
dc.format.extent269
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.publisherShahid Beheshti University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Scientific Journal of Rehabilitation Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2012.1100083
dc.subjectدست نویسی/ یکپارچگی بینایی ـ حرکتی/ دستکاری درون دستی اشیاء /NINE HOLE PEG TESTfa_IR
dc.titleارتباط یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و مهارت دستکاری درون دست اشیاء با مهارت دست نویسی دانش آموزان پایه اول شهر تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.department1دانشجوی دکترای کاردرمانی. مربی گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.department2کارشناس ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.department3مربی گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.department4کارشناس کاردرمانیfa_IR
dc.contributor.department5دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue3
dc.citation.spage35
dc.citation.epage40
nlai.contributor.orcid0000-0002-2625-4397
nlai.contributor.orcid0000-0002-0603-5808


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد