| dc.contributor.author | گلی, زهرا سادات | fa_IR |
| dc.contributor.author | میرصیفیفرد, لیلا السادات | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسن زاده بنام, حکیمه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:54:48Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:54:48Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:54:48Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:54:48Z | |
| dc.date.issued | 2019-01-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-11-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-02-29 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | گلی, زهرا سادات, میرصیفیفرد, لیلا السادات, حسن زاده بنام, حکیمه. (1397). اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای بر تنظیم شناختی هیجان و سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 61(61), 296-308. doi: 10.22038/mjms.2019.15072 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-4013 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2019.15072 | |
| dc.identifier.uri | http://mjms.mums.ac.ir/article_15072.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/165475 | |
| dc.description.abstract | <strong>مقدمه</strong>: امروزه با توجه به رشد روزافزون طلاق و پیامدهای آن در جامعه بررسی آن در ابعاد مختلف حائز اهمیت است. تجربه طلاق، سازگاری زوجین و فرزندان آنها را در تمام ابعاد (روانشناختی، جسمانی، اجتماعی و هیجانی) تحت تأثیر قرار میدهد و باعث کاهش عملکرد و ناکارآمدی اعضای خانواده پس از طلاق میگردد. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله ای بر تنظیم شناختی هیجان و سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه بود.<br /> <strong>روش کار:</strong> نوع پژوهش نیمه تجربی و طرح تحقیق به صورت دو گروهی (آزمایش و کنترل) است. جامعه آماری پژوهشی کلیه زنان مطلقه شهر تهران بود که از این میان 30 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند که همگی ملاک های شمول مطالعه همچون: دامنه سنی 25-45 سال، و گذشت 2 الی 6 ماه از زمان طلاق آنها و همچنین عدم ابتلای به اختلال افسردگی و اضطراب، را دارا بوند. و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در مورد زنان مطلقه گروه آزمایش برنامه آموزش مهارتهای مقابلهای و بازسازی زندگی پس از طلاق در 10 جلسه 90 دقیقهای اجرا گردید. و گروه کنترل هیچگونه آموزشی را دریافت نکردند. قبل و بعد از برنامه آموزشی تمامی شرکت کنندگان به وسیله پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) و آزمون سازگاری پس از طلاق فیشر مورد بررسی قرار گرفتند و نمرات آنها در دو نوبت با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره مقایسه شد.<br /> <strong>نتایج:</strong> نتایج تحلیل آماری نشان داد که آموزش مهارت های مقابلهای بر سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه تأثیر معناداری دارد (05/0p< و 11/0=η). همچنین آموزش مهارت های مقابلهای بر تنظیم شناختی هیجان در زنان مطلقه تأثیر معناداری دارد (05/0p< و 08/0=η). درنهایت آموزش مهارت های مقابلهای بر تنظیم شناختی هیجان و سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه تأثیر معناداری دارد (05/0p< و 066/0=η).<br /> <strong>نتیجه گیری: </strong>آموزش مهارتهای مقابلهای در تنظیم شناختی هیجان و در بهبود سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه می تواند نقش بسزایی داشته باشد که مشاوران و درمانگران باید در جهت ارتقای سلامت روانی این افراد به این مهم توجه داشته باشند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 925 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | medical journal of mashhad university of medical sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2019.15072 | |
| dc.subject | مهارت های مقابلهای | fa_IR |
| dc.subject | سازگاری پس از طلاق | fa_IR |
| dc.subject | تنظیم شناختی هیجان | fa_IR |
| dc.subject | زنان مطلقه | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای بر تنظیم شناختی هیجان و سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار روان شناسی عمومی، گروه روانشناسی عمومی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 61 | |
| dc.citation.issue | 61 | |
| dc.citation.spage | 296 | |
| dc.citation.epage | 308 | |