نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorگلی, زهرا ساداتfa_IR
dc.contributor.authorمیرصیفی‌فرد, لیلا الساداتfa_IR
dc.contributor.authorحسن زاده بنام, حکیمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:54:48Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:54:48Z
dc.date.available1399-07-08T23:54:48Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:54:48Z
dc.date.issued2019-01-21en_US
dc.date.issued1397-11-01fa_IR
dc.date.submitted2020-02-29en_US
dc.date.submitted1398-12-10fa_IR
dc.identifier.citationگلی, زهرا سادات, میرصیفی‌فرد, لیلا السادات, حسن زاده بنام, حکیمه. (1397). اثربخشی آموزش مهارت‎های مقابله‎ای بر تنظیم شناختی هیجان و سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 61(61), 296-308. doi: 10.22038/mjms.2019.15072fa_IR
dc.identifier.issn1735-4013
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2019.15072
dc.identifier.urihttp://mjms.mums.ac.ir/article_15072.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/165475
dc.description.abstract<strong>مقدمه</strong>: امروزه با توجه به رشد روزافزون طلاق و پیامدهای آن در جامعه بررسی آن در ابعاد مختلف حائز اهمیت است. تجربه طلاق، سازگاری زوجین و فرزندان آن‌ها را در تمام ابعاد (روان‌شناختی، جسمانی، اجتماعی و هیجانی) تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث کاهش عملکرد و ناکارآمدی اعضای خانواده پس از طلاق می‌گردد. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های مقابله ای بر تنظیم شناختی هیجان و سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه بود.<br /> <strong>روش کار:</strong> نوع پژوهش نیمه تجربی و طرح تحقیق به صورت دو گروهی (آزمایش و کنترل) است. جامعه آماری پژوهشی کلیه زنان مطلقه شهر تهران بود که از این میان 30 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند که همگی ملاک های شمول مطالعه همچون: دامنه سنی 25-45 سال، و  گذشت 2 الی 6 ماه از زمان طلاق آنها و همچنین عدم ابتلای به اختلال افسردگی و اضطراب، را دارا بوند. و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در مورد زنان مطلقه گروه آزمایش برنامه آموزش مهارت­های مقابله­ای و بازسازی زندگی پس از طلاق در 10 جلسه 90 دقیقه­ای اجرا گردید. و گروه کنترل هیچگونه آموزشی را دریافت نکردند. قبل و بعد از برنامه آموزشی تمامی شرکت کنندگان به وسیله پرسشنامه­های تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) و آزمون سازگاری پس از طلاق فیشر مورد بررسی قرار گرفتند و نمرات آنها در دو نوبت با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره مقایسه شد.<br /> <strong>نتایج:</strong> نتایج تحلیل آماری نشان داد که آموزش مهارت های مقابله­ای بر سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه تأثیر معناداری دارد (05/0p< و 11/0=η). هم­چنین آموزش مهارت های مقابله­ای بر تنظیم شناختی هیجان در زنان مطلقه تأثیر معناداری دارد (05/0p< و 08/0=η).  درنهایت آموزش مهارت های مقابله­ای بر تنظیم شناختی هیجان و سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه تأثیر معناداری دارد (05/0p< و 066/0=η).<br /> <strong>نتیجه گیری: </strong>آموزش مهارت­های مقابله­ای در تنظیم شناختی هیجان و در بهبود سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه می تواند نقش بسزایی داشته باشد که مشاوران و درمانگران باید در جهت ارتقای سلامت روانی این افراد به این مهم توجه داشته باشند.fa_IR
dc.format.extent925
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofmedical journal of mashhad university of medical sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2019.15072
dc.subjectمهارت های مقابله‌ایfa_IR
dc.subjectسازگاری پس از طلاقfa_IR
dc.subjectتنظیم شناختی هیجانfa_IR
dc.subjectزنان مطلقهfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش مهارت‎های مقابله‎ای بر تنظیم شناختی هیجان و سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار روان شناسی عمومی، گروه روانشناسی عمومی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران.fa_IR
dc.citation.volume61
dc.citation.issue61
dc.citation.spage296
dc.citation.epage308


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد