| dc.contributor.author | عبدالهیپور, سهیلا | fa_IR |
| dc.contributor.author | سید شمس طالقانی, سید آرش | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:53:49Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:53:49Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:53:49Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:53:49Z | |
| dc.date.issued | 2016-09-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-08-05 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-05-15 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عبدالهیپور, سهیلا, سید شمس طالقانی, سید آرش. (1395). فناوریهای نوین کاهش نوفه در موتور انواع هواپیما. مجله علمی ترویجی انجمن مهندسان مکانیک ایران, 25(4), 19-26. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1605-9719 | |
| dc.identifier.uri | http://mmep.isme.ir/article_23455.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/165091 | |
| dc.description.abstract | هواپیماهای تجاری مدرن از موتورهایی با نسبتهای کنارگذر بالا بهره میبرند که دارای سیستمهای نازل با محفظة کوتاه، جریان مجزا و غیرمخلوطشونده هستند. این سیستمهای پیشرانش با توجه به سرعت و دمای بالا و طبیعت فشار زیاد جت خروجی سطح نوفة بالایی تولید میکنند؛ بهویژه وقتی هواپیما در شرایط تراست حداکثر مانند لحظة برخاستن قرار دارد. منبع اولیة نوفة جت خروجی، اختلاط آشفتة لایههای برشی جریان در خروجی موتور است. این لایههای برشی جریان شامل ناپایداریهایی هستند که به تولید گردابههایی بهشدت آشفته منجر میشوند که نوسانات فشاری عامل ایجاد صوت را تولید میکنند. صنایع هوافضایی پیشرفتة دنیا برای کاهش نوفة ایجادشده در موتور جت هواپیما، فناوریهای نوینی را توسعه دادهاند. اصول این فناوریها بر پایة مختلکردن آشفتگی لایة برشی جریان و بهطور کلی کاهش سروصدای تولیدی متمرکز شدهاند. هدف این مقاله معرفی فناوریهای ارائهشده در حوزة کاهش نوفه در موتور جت طی چند سال اخیر میباشد. نمونة صنعتی موفقی که در چند سال اخیر طراحی، آزمایش و به تولید صنعتی رسیده است، نازلهای چورون یا نازلهای دارای دندانه است که چندین نمونة ارائهشده در سالهای اخیر معرفی میشوند. این نوع نازلها برحسب نوع، افت راندمان موتوری در حد 1 درصد تا صفر و توانایی کاهش شدت صوت در حد چند دسیبل را دارا هستند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1808 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن مهندسان مکانیک ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی ترویجی انجمن مهندسان مکانیک ایران | fa_IR |
| dc.subject | کاهش نوفه | fa_IR |
| dc.subject | نازل چورون | fa_IR |
| dc.subject | موتور جت | fa_IR |
| dc.subject | کنترل فعال | fa_IR |
| dc.subject | نازل فلوتی | fa_IR |
| dc.title | فناوریهای نوین کاهش نوفه در موتور انواع هواپیما | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی ترویجی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشگاه فضایی ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 25 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 19 | |
| dc.citation.epage | 26 | |