| dc.contributor.author | خداداد حسینی, سیدحمید | fa_IR |
| dc.contributor.author | عبدی, بهنام | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسن زاده, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | احمدی, علی محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:47:00Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:47:01Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:47:00Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:47:01Z | |
| dc.date.issued | 2014-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-05-05 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-02-15 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خداداد حسینی, سیدحمید, عبدی, بهنام, حسن زاده, علیرضا, احمدی, علی محمد. (1392). مفهومپردازی گذار به اقتصاد یادگیرنده در ایران با رویکرد سیاست علم و فناوری. مجلس و راهبرد, 20(76), 139-178. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-1860 | |
| dc.identifier.uri | https://nashr.majles.ir/article_11.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/162438 | |
| dc.description.abstract | مفهوم اقتصاد یادگیرنده بهعنوان زیرساخت اقتصاد دانشبنیان مطرح شده است. برابر این نظریه، گذار به اقتصاد یادگیرنده در کشورهای در حال توسعه بهعنوان بستر و زمینهساز اقتصاد دانشبنیان مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اصل وابستگی به مسیر، اصل پسینی بودن مطالعات و عقلانیت محدود مطرح در اقتصاد تکاملی، بررسی فرایند گذار بهعنوان تغییر کیفی مؤثر بر نهادها، سازمانها و روابط بین آنها نیازمند توجه به مواردی همچون سطح توسعهیافتگی است و باید با توجه به پروفایل علم و فناوری هر کشور مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله گذار به اقتصاد یادگیرنده در ایران با رویکرد سیاست علم و فناوری مورد بررسی قرار گرفته است. رویکرد پژوهش، استقرایی و نحوه انجام آن، کیفی و با رویکرد تئوری دادهبنیاد انجام شده است. براساس یافتههای پژوهش، گذار به اقتصاد یادگیرنده در ایران مستلزم توجه به مضامین یازدهگانه شامل تفکر گذار، نهاد سیاست، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سرمایه اجتماعی، شرایط اقتصاد کلان، بستر نهادی، توسعه منطقهای، بنگاههای یادگیرنده، نظام آموزشی و پژوهشی، تعامل دانشگاه، صنعت و دولت و یادگیری مبتنیبر اعتماد متقابل است. جایگاه و روابط هریک از این مضامین در قالب مدل پارادایم مشخص و 6 قضیه مرتبط ارائه شدهاند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجلس و راهبرد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Majlis and Rahbord | en_US |
| dc.subject | اقتصاد یادگیرنده | fa_IR |
| dc.subject | سیاست علم و فناوری | fa_IR |
| dc.subject | مفهومپردازی | fa_IR |
| dc.subject | تئوری دادهبنیاد | fa_IR |
| dc.title | مفهومپردازی گذار به اقتصاد یادگیرنده در ایران با رویکرد سیاست علم و فناوری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکترای سیاست گذاری علم و فناوری دانشکده مدیریت و ااقتصاد دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشکده مدیرت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.citation.volume | 20 | |
| dc.citation.issue | 76 | |
| dc.citation.spage | 139 | |
| dc.citation.epage | 178 | |