| dc.contributor.author | حسنزاده, الهه | fa_IR | 
| dc.contributor.author | نشاط, نرگس | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:44:21Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:44:21Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T23:44:21Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T23:44:21Z |  | 
| dc.date.issued | 2012-05-21 | en_US | 
| dc.date.issued | 1391-03-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2011-11-12 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1390-08-21 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | حسنزاده, الهه, نشاط, نرگس. (1391). استفاده از دو رویکرد تلفیقی در سنجش سرآمدی عملکرد سازمانی مطالعه موردی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 23(1), 38-56. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2252-0503 |  | 
| dc.identifier.issn | 2383-322X |  | 
| dc.identifier.uri | http://nastinfo.nlai.ir/article_127.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/161419 |  | 
| dc.description.abstract | هدف: مدل سرآمدی(European foundation for quality management)  EFQM بهعنوان چارچوبی اولیه برای ارزیابی و بهبود سازمانها، نشاندهنده مزیتهای پایداری است که یک سازمان سرآمد باید به آنها دست یابد. سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران نیز با توجه به جایگاه و نوع وظایف و خدماتی که ارائه میدهد، از این منظر نیازمند بررسی همهجانبه علمی است. بدین لحاظ، هدف پژوهش حاضر سنجش سرآمدی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی با استفاده از دو رویکرد تلفیقی مدل تعالی EFQM است.
روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری، تمامی مدیران رده میانی و رده بالای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هستند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد 90 سؤالی، متناسب با شرایط سازمان اسناد و کتابخانه ملی به همراه کارگاه (اجماع نظر) بوده است. دادههای جمعآوری شده با توجه به اهداف، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای حاصل از آمارهای توصیفی پژوهش نشان میدهد که میانگین امتیاز خودارزیابی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بُعد رهبری، 56 امتیاز از مجموع 100 امتیاز؛ در بُعد خطمشی و استراتژی، 34 از مجموع80 امتیاز؛ در بُعد کارکنان، 52 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد شراکتها و منابع، 62 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد فرآیندها، 41 از مجموع 140 امتیاز؛ در بُعد نتایج کاربر/ مشتری، 80 از مجموع 200 امتیاز؛ در بُعد نتایج کارکنان، 40 از مجموع 90 امتیاز، در بُعد نتایج جامعه، 31 از مجموع 60 امتیاز؛ و در بُعد نتایج کلیدی عملکرد،  96 از مجموع 150 امتیاز بود. سرانجام باتوجه به سرجمع امتیازهای داده شده به 9 معیار اصلی مدل سرآمدی،  امتیاز سازمان اسناد و کتابخانه ملی 492  از 1000 امتیاز بهدست آمد.
نتیجهگیری: برآیند یافتههای حاصل از دو رویکرد پرسشنامه و کارگاه (اجماع) در این پژوهش، مشخص میکند که معیارهای خطمشی و استراتژی، شراکتها و منابع، منابع انسانی و رهبری به ترتیب از نقاط قوت سازمان بهشمار میآیند و معیارهای فرآیندها، نتایج مشتری/ کاربر، نتایج منابع انسانی، نتایج جامعه، و نتایج کلیدی عملکرد نیز بهترتیب از حوزههای نیازمند بهبود سازمان بهشمار میروند. بر این اساس، همانطور که نقاط قوت و حوزههای نیازمند بهبود حاصل از یافتههای آمارهای توصیفی پرسشنامه و کارگاه (اجماع) نشان میدهند، میتوان گفت یافتههای آمارههای توصیفی پرسشنامه، این نقاط را بهطور کلی و نتایج کارگاه را بهطور جزئی مشخص میکنند. بنابراین، این پژوهش مناسب بودن بهکارگیری همزمان دو رویکرد پرسشنامه و کارگاه را برای سازمانهای ایرانی بهویژه کتابخانهها تأیید میکند. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 535 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران | fa_IR | 
| dc.publisher | National Library and Archives of Islamic Republic of Iran | en_US | 
| dc.relation.ispartof | فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | National Studies on Librarianship and Information Organization | en_US | 
| dc.subject | سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران | fa_IR | 
| dc.subject | مدل سرآمدی EFQM | fa_IR | 
| dc.subject | خودارزیابی | fa_IR | 
| dc.subject | تعالی سازمانی | fa_IR | 
| dc.title | استفاده از دو رویکرد تلفیقی در سنجش سرآمدی عملکرد سازمانی مطالعه موردی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی سازمان اسناد و کتابخانه ملی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 23 |  | 
| dc.citation.issue | 1 |  | 
| dc.citation.spage | 38 |  | 
| dc.citation.epage | 56 |  |