دوره 13, شماره 46
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
تبیین فرآیند مشارکت نقاشان معاصر ایران در حراجیها
(دانشگاه شاهد, 2018-06-22)نقاشان ایرانی تا اواخر دهه هفتاد شمسی بازاری بسته و نامشخص داشتند و شرایط لازم برای فعالیت اجتماعی را نداشتهاند اما با گذر زمان شرایط متحول شد و فرآیند رو به رشدی را طی کرد. از نتایج آن مؤسسات بزرگی همچون کریستیز و ساتبیز ...
-
پژوهشی در خاستگاه اصلی صندوق قبر شیخ صفی و شاه اسماعیل اول صفوی
(دانشگاه شاهد, 2018-06-22)صندوق قبر شیخ صفیالدین و شاه اسماعیل اول از آثار چوبی و نفیس هنر دوره اسلامی به شمار میآیند. ساخت این دو صندوق قبر در بسیاری از منابع غربی و بعضاً ایرانی، به دوران حکومت همایون شاه و هنرمندان هندی نسبت داده شده است؛ این ...
-
بررسی پیکرهای انسانی در آثار جنید السلطانی براساس نسخه مصور سه مثنوی خواجوی کرمانی (محفوظ در موزه بریتانیا بهشماره 18113)
(دانشگاه شاهد, 2018-06-22)در نقاشی ایرانی، پیکر انسانی دارای جایگاه ویژهای است و نوع بازنمایی آن متأثر از نگرش خیال محور در سنت ادب فارسی است. جنید در ترسیم پیکرهای انسانی برای نخستینبار به مضامین غنائی توجه کرده است و در آثارش به یک سبک کاملاً ...
-
ساختار و ویژگی کتیبههای کوفی تزئینی(گلدار، گرهدار)در دوره سلجوقی و ایلخانی
(دانشگاه شاهد, 2018-06-22)از حدود قرن سوم هجری خط کوفی در معماری ظاهر شد و تا حدود قرن هفتم هجری، گونههای متنوعی از کوفی در مناطق مختلف ایران شکل گرفت. در یک تقسیمبندی کلی، میتوان عنوان کوفی تزئینی به آنها اطلاق کرد.این خط، محکم، استوار و ساختار ...
-
دفاعیهای از نقاشی: تحلیل دیباچه قطبالدین محمد بر مرقع شاه تهماسب با رویکرد جامعهشناسی تاریخی تحلیلی
(دانشگاه شاهد, 2018-06-22)تاکنون به جنبههای ادبی و اطلاعات تاریخی که دیباچههای مرقعات در خوددارند توجه فراوانی شده، لیکن زمینههای جامعهشناختی آنها و توجه به ارجاعات متن به بیرون وبستر تاریخی که در آن قرارگرفتهاند همچنان مغفول مانده است. دیباچه ...



