نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطاهری مقدم, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorکاظم نژاد, سمانهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:38:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:38:40Z
dc.date.available1399-07-08T23:38:40Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:38:40Z
dc.date.issued2017-03-21en_US
dc.date.issued1396-01-01fa_IR
dc.date.submitted2018-05-29en_US
dc.date.submitted1397-03-08fa_IR
dc.identifier.citationطاهری مقدم, علیرضا, کاظم نژاد, سمانه. (1396). پالت رنگ کاشیکاری مدرسه غیاثیه خرگرد بنای ماندگار دوره تیموری در خراسان. نگارینه هنر اسلامی, 4(13), 32-50. doi: 10.22077/nia.2018.1643.1127fa_IR
dc.identifier.issn2382-9885
dc.identifier.issn2717-1930
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22077/nia.2018.1643.1127
dc.identifier.urihttp://niamag.birjand.ac.ir/article_1276.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/159277
dc.description.abstractقرن پانزدهم که مصادف با امپراتوری تیموری در ماوراءالنهر است، یادآور گذشته ای درخشان در زمینه هنر و به ویژه معماری است. در این بین، معماری مدارس بیش از هر عنصر دیگری جلوه گر هنر این دوران است. مدرسه غیاثیه یکی از زیباترین نمونه های معماری باقیمانده از دوره تیموری در خراسان است. در این پژوهش تنوع و خانواده های رنگی کاشیکاری مدرسه و همچنین نحوه سازماندهی آنها مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت. بر این اساس؛ ابتدا یک تقسیم بندی کلی در مورد انواع کاشی کاری موجود در مدرسه انجام پذیرفت، سپس رنگ های به کاررفته در هر بخش و نحوه چیدمان رنگی بررسی شد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش دستیابی به پالت خانواده های رنگی مدرسه و بررسی چیدمان های رنگی به کاررفته در انواع کاشی های موجود می باشد. با توجه به تنوع گسترده رنگی در بنا، این پرسش مطرح می شود که معمار تیموری از چه پالت و تنوع رنگی در تولید کاشی و نیز چیدمان این قطعات در کنار هم بهره جسته است؟ در پاسخ، با استفاده از تحقیقات میدانی و بررسی رنگ کاشی های غیر مرمتی و اصیل و نیز مطالعات کتابخانه ای به گردآوری یافته ها برآمدیم و در نهایت با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی نتایج پرداختیم. نتایج منجر به ارائه پالت رنگ کاشی کاری این مجموعه گردید و نیز مشخص شد هنرمند کاشیکار در کاشی های معرق، رنگ های خانواده سرد را بیشتر در پس زمینه و ابعاد بزرگ تر و رنگ های خانواده گرم را در ابعاد کوچک تر و برای تأکید بر نقوش موردنظرش استفاده کرده است. همچنین مشخص گردید هنرمند تیموری با آگاهی، دید رنگ کاشیها را طراحی و اولویت بندی کرده است. از طلا نیز به صورت برجسته کاری به ویژه در کاشیهای هفت رنگ استفاده شده است.fa_IR
dc.format.extent4561
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Birjanden_US
dc.relation.ispartofنگارینه هنر اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofNegarineh Islamic Arten_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22077/nia.2018.1643.1127
dc.subjectکاشی کاری تیموریfa_IR
dc.subjectرنگfa_IR
dc.subjectپالت رنگیfa_IR
dc.subjectمدرسه غیاثیه خرگردfa_IR
dc.subjectدوره تیموریfa_IR
dc.titleپالت رنگ کاشیکاری مدرسه غیاثیه خرگرد بنای ماندگار دوره تیموری در خراسانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد نقاشی، عضو هیأت علمی موسسه آموزش عالی فردوس،(نویسنده مسئول)fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی معماری، موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهدfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue13
dc.citation.spage32
dc.citation.epage50


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد