نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبخشی, اکرمfa_IR
dc.contributor.authorوندشعاری, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:38:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:38:40Z
dc.date.available1399-07-08T23:38:40Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:38:40Z
dc.date.issued2017-03-21en_US
dc.date.issued1396-01-01fa_IR
dc.date.submitted2018-06-24en_US
dc.date.submitted1397-04-03fa_IR
dc.identifier.citationبخشی, اکرم, وندشعاری, علی. (1396). مطالعه تطبیقی ساختار طرح و نقش قالی های کردی خراسان با بلوچی سیستان و بلوچستان. نگارینه هنر اسلامی, 4(13), 4-16. doi: 10.22077/nia.2018.1660.1135fa_IR
dc.identifier.issn2382-9885
dc.identifier.issn2717-1930
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22077/nia.2018.1660.1135
dc.identifier.urihttp://niamag.birjand.ac.ir/article_1274.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/159275
dc.description.abstractایران با دارا بودن اقوام و طایفه های متعدد دارای خصوصیات منحصر به خود در بافت قالی است. مسأله اصلی در این پژوهش قرابت و نزدیکی برخی از طرح و نقش قالی های کردی خراسان با بلوچی سیستان و بلوچستان است. این پژوهش با مطالعه و بررسی طرح و نقش قالی های کردی خراسان و بلوچی سیستان و بلوچستان در پی پاسخ به این سؤالات است که: الف( ساختار طرح و نقش قالی های کردی خراسان و بلوچی سیستان و بلوچستان چگونه است؟ ب( شباهت و تفاو تهای قالی های کردی خراسان با بلوچی سیستان و بلوچستان چیست؟ همچنین هدف از این مقاله شناسایی ساختارهای مشترک میان قالی های کردی خراسان با بلوچی سیستان و بلوچستان است. این تحقیق از نوع توصیفی- کیفی بوده و با رویکرد تطبیقی می باشد. جامعه آماری مورداستفاده در این تحقیق شامل دو منطقه هست که یکی کردهای خراسان و دیگری بلو چهای ساکن در سیستان و بلوچستان است. ازاین روی نمونه های به صورت هدفمند انتخاب شد که کرد خراسان با 10 نمونه و بلوچی منطقه سیستان و بلوچستان با 10 نمونه موردبررسی قرارگرفته است. روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی انجام یافته است. نتایج این پژوهش نشان میدهد سکونت ایلات و طوایف متعدد در خراسان ازجمله بلوچ ها موجب شده تا برخی از  سنتهای بافندگی ازجمله نقش پردازی در قالی های این منطقه متأثر از این همنشینی شود. بررسی قالی های دو منطقه حاکی از آن است که نقوش مورداستفاده در متن و نوارهای حاشیه ازلحاظ نقش پردازی دارای مشابهت های قابل توجهی هستند. استفاده از طرح حاشیه گل نرگسی در قالی های کردی خراسان و حاشیه کَجاوه ای در بلو چهای سیستان و بلوچستان، مشابهت و وحدت در نقوش متن و حاشیه، عدم رعایت گوشه سازی، تراکم نقوش حاشیه و بهره گیری از انواع تزیینات زنجیره ازجمله وجوه اشتراکات در قالی های دو منطقه است.fa_IR
dc.format.extent3032
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Birjanden_US
dc.relation.ispartofنگارینه هنر اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofNegarineh Islamic Arten_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22077/nia.2018.1660.1135
dc.subjectقالی کردیfa_IR
dc.subjectطرح و نقشfa_IR
dc.subjectخراسانfa_IR
dc.subjectبلوچیfa_IR
dc.subjectسیستان و بلوچستانfa_IR
dc.subjectمطالعه تطبیقیfa_IR
dc.titleمطالعه تطبیقی ساختار طرح و نقش قالی های کردی خراسان با بلوچی سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشکده فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، (نویسنده مسئول)fa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue13
dc.citation.spage4
dc.citation.epage16


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد