نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشاکرمی, طیبهfa_IR
dc.contributor.authorشریفی نیا, اکبرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:38:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:38:40Z
dc.date.available1399-07-08T23:38:40Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:38:40Z
dc.date.issued2017-11-22en_US
dc.date.issued1396-09-01fa_IR
dc.date.submitted2018-07-02en_US
dc.date.submitted1397-04-11fa_IR
dc.identifier.citationشاکرمی, طیبه, شریفی نیا, اکبر. (1396). بررسی و تحلیلی بر پوشاک سنتی زنان شهرستان در ه شهر (مطالعه موردی: گُل وَنی). نگارینه هنر اسلامی, 4(14), 63-76. doi: 10.22077/nia.2018.1468.1106fa_IR
dc.identifier.issn2382-9885
dc.identifier.issn2717-1930
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22077/nia.2018.1468.1106
dc.identifier.urihttp://niamag.birjand.ac.ir/article_1268.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/159273
dc.description.abstractمسئله پوشاک سنتی همانند دیگر وجوه فرهنگی و هنری ایران، امری انکارناپذیر در مباحث مردم شناسی و آشنایی با زبان هویت ساکنان مناطق مختلف این سرزمین است. مطالعه زوایای گوناگون هنری هر یک از ت نپوش های سنتی مردمان بومی این مناطق، دریچه ای تازه بر کشف هویت ناشناخته فرهنگی و هنری آ نها است. براین اساس سربند گُ لوَنی، یکی از مهم ترین پوشاک سنتی زنان مناطق لرستان و ایلام، جهت انجام پژوهشی هدفمند انتخاب شده است. هدف از انجام این پژوهش، معرفی، توصیف و تحلیلی بر شیوه تولید، نقوش تزیینی و پشتوانه فرهنگی این نوع سربند با توجه به استفاده روزمره و کاربرد گسترده آن در مراسم مختلف فرهنگی و هنری؛ ه مچون برنامه های صداوسیمای مراکز استا نها است. سؤالات اصلی پژوهش عبارت است از؛ 1: نقوش تزیینی ب هکاررفته در طراحی سربند گُ لوَنی چیست؟ 2: همسانی نقوش تزیینی به کاررفته در سربند گ لونی در مناطق لرستان و ایلام چگونه قابل تبیین است؟ نتایج پژوهش نشان م یدهد، نقوش تزیینی سربند گ لونی، ترکیبی از نقوش گیاهی، حیوانی، انتزاعی و ابزار بافندگی است. این نقوش را می توان برگرفته از طبیعت و باورهای اجتماعی و فرهنگی مناطق لرستان و ایلام در نظر گرفت. علاوه بر این، دلیل همسانی نقوش تزیینی سربند گ لونی و استفاده مشترک از آن در مناطق لرستان و ایلام، جغرافیای طبیعی مشترک این مناطق و درنتیجه آن شیوه معیشتی مشابه و باورهای اجتماعی و فرهنگی مشترک آنان است. این پژوهش به روش توصیفی، تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانه ای و میدانی انجام شده است.fa_IR
dc.format.extent2271
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Birjanden_US
dc.relation.ispartofنگارینه هنر اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofNegarineh Islamic Arten_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22077/nia.2018.1468.1106
dc.subjectدره شهرfa_IR
dc.subjectسربندfa_IR
dc.subjectگُل وَنیfa_IR
dc.subjectنقوشfa_IR
dc.subjectجنسfa_IR
dc.subjectرنگ بندیfa_IR
dc.titleبررسی و تحلیلی بر پوشاک سنتی زنان شهرستان در ه شهر (مطالعه موردی: گُل وَنی)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه پیام نور(نویسنده مسئول)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری باستان شناسی دانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue14
dc.citation.spage63
dc.citation.epage76


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد