| dc.contributor.author | شاکرمی, طیبه | fa_IR | 
| dc.contributor.author | شریفی نیا, اکبر | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:38:40Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:38:40Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T23:38:40Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T23:38:40Z |  | 
| dc.date.issued | 2017-11-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1396-09-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2018-07-02 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1397-04-11 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | شاکرمی, طیبه, شریفی نیا, اکبر. (1396). بررسی و تحلیلی بر پوشاک سنتی زنان شهرستان در ه شهر (مطالعه موردی: گُل وَنی). نگارینه هنر اسلامی, 4(14), 63-76. doi: 10.22077/nia.2018.1468.1106 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2382-9885 |  | 
| dc.identifier.issn | 2717-1930 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22077/nia.2018.1468.1106 |  | 
| dc.identifier.uri | http://niamag.birjand.ac.ir/article_1268.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/159273 |  | 
| dc.description.abstract | مسئله پوشاک سنتی همانند دیگر وجوه فرهنگی و هنری ایران، امری انکارناپذیر در مباحث مردم شناسی و آشنایی با زبان هویت ساکنان مناطق مختلف این سرزمین است. مطالعه زوایای گوناگون هنری هر یک از ت نپوش های سنتی مردمان بومی این مناطق، دریچه ای تازه بر کشف هویت ناشناخته فرهنگی و هنری آ نها است. براین اساس سربند گُ لوَنی، یکی از مهم ترین پوشاک سنتی زنان مناطق لرستان و ایلام، جهت انجام پژوهشی هدفمند انتخاب شده است. هدف از انجام این پژوهش، معرفی، توصیف و تحلیلی بر شیوه تولید، نقوش تزیینی و پشتوانه فرهنگی این نوع سربند با توجه به استفاده روزمره و کاربرد گسترده آن در مراسم مختلف فرهنگی و هنری؛ ه مچون برنامه های صداوسیمای مراکز استا نها است. سؤالات اصلی پژوهش عبارت است از؛ 1: نقوش تزیینی ب هکاررفته در طراحی سربند گُ لوَنی چیست؟ 2: همسانی نقوش تزیینی به کاررفته در سربند گ لونی در مناطق لرستان و ایلام چگونه قابل تبیین است؟ نتایج پژوهش نشان م یدهد، نقوش تزیینی سربند گ لونی، ترکیبی از نقوش گیاهی، حیوانی، انتزاعی و ابزار بافندگی است. این نقوش را می توان برگرفته از طبیعت و باورهای اجتماعی و فرهنگی مناطق لرستان و ایلام در نظر گرفت. علاوه بر این، دلیل همسانی نقوش تزیینی سربند گ لونی و استفاده مشترک از آن در مناطق لرستان و ایلام، جغرافیای طبیعی مشترک این مناطق و درنتیجه آن شیوه معیشتی مشابه و باورهای اجتماعی و فرهنگی مشترک آنان است. این پژوهش به روش توصیفی، تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانه ای و میدانی انجام شده است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 2271 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایران | fa_IR | 
| dc.publisher | University of Birjand | en_US | 
| dc.relation.ispartof | نگارینه هنر اسلامی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Negarineh Islamic Art | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22077/nia.2018.1468.1106 |  | 
| dc.subject | دره شهر | fa_IR | 
| dc.subject | سربند | fa_IR | 
| dc.subject | گُل وَنی | fa_IR | 
| dc.subject | نقوش | fa_IR | 
| dc.subject | جنس | fa_IR | 
| dc.subject | رنگ بندی | fa_IR | 
| dc.title | بررسی و تحلیلی بر پوشاک سنتی زنان شهرستان در ه شهر (مطالعه موردی: گُل وَنی) | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه پیام نور(نویسنده مسئول) | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری باستان شناسی دانشگاه بوعلی سینا | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 4 |  | 
| dc.citation.issue | 14 |  | 
| dc.citation.spage | 63 |  | 
| dc.citation.epage | 76 |  |