نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبهرامیان, رعناfa_IR
dc.contributor.authorهاشمی زرج آباد, حسنfa_IR
dc.contributor.authorزارعی, علیfa_IR
dc.contributor.authorپایدارفرد, آرزوfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:38:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:38:33Z
dc.date.available1399-07-08T23:38:33Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:38:33Z
dc.date.issued2016-06-21en_US
dc.date.issued1395-04-01fa_IR
dc.date.submitted2017-11-26en_US
dc.date.submitted1396-09-05fa_IR
dc.identifier.citationبهرامیان, رعنا, هاشمی زرج آباد, حسن, زارعی, علی, پایدارفرد, آرزو. (1395). بازشناسی تناسبات طلایی در نگار ه های کمال الدین بهزاد(مطالعه موردی: نگاره ساخت مسجد جامع سمرقند). نگارینه هنر اسلامی, 3(10), 16-31. doi: 10.22077/nia.2016.775fa_IR
dc.identifier.issn2382-9885
dc.identifier.issn2717-1930
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22077/nia.2016.775
dc.identifier.urihttp://niamag.birjand.ac.ir/article_775.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/159234
dc.description.abstractدر چگونگی آفرینش فضاهای معماری در نگارگری ایرانی عوامل متعددی تاثیر داشت هاند. در دوره تیموریان کمال الدین بهزاد با به خدمت گرفتن کلیه مبانی تصویری، فضاهای معماری بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. در نگارگری های بهزاد، اصول خاصی است، جایگاه ویژه ای » نسبت طلایی « بر صحن هپردازی فضا حاکم بود و عناصر معماری براساس این ضوابط که همان اصل داشت هاست. درنگاره ساخت مسجد جامع سمرقند، خطوط به قسمت خاصی از مراحل ساخت مسجد اشاره دارد و در داخل یک یا دو مورد از این شبکه ها هر یک از فضاهای مسجد چون ت کدهانه شبستان، ایوان و دیوار خارجی و برج قرار گرفت هاست. ترسیم نشان می دهد که بهزاد با آگاهی نسبت به این اصل، عناصر به تصویر کشیده را در جایگاه «نسبت طلایی»  خطوط بر اساس اصل مناسب قرار داده و به نگاره خود نظم و تجانس بخشیده است. با توجه به کمبود منابع و پژوهش های انجام شده در راستای تناسبات و در نگارگری، نگارندگان ضرورت دید هاند از منظری متفاوت با جنبه زیبای یشناختی به مطالعه نگاره مورد مطالعه بپردازند. در پژوهش حاضر نگارندگان سعی در شناخت جایگاه تناسبات در معماری و نگارگری دوره تیموریان داشت هاند. تحلیل قانون یک سوم در نگاره مورد مطالعه نشان داده که کمال الدین بهزاد با شبکه نهفته ای از خطوط و نقاط طلایی جایگاه عناصر را در ترکیب بندی به دقت تعیین کرده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است تا با بازشناسی این تناسبات به رابطه بین تناسبات در معماری و نگارگری دست یابد.fa_IR
dc.format.extent2866
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Birjanden_US
dc.relation.ispartofنگارینه هنر اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofNegarineh Islamic Arten_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22077/nia.2016.775
dc.subjectتیموریانfa_IR
dc.subjectبهزادfa_IR
dc.subjectتناسبات طلاییfa_IR
dc.subjectنگاره ساخت مسجد جامع سمرقندfa_IR
dc.titleبازشناسی تناسبات طلایی در نگار ه های کمال الدین بهزاد(مطالعه موردی: نگاره ساخت مسجد جامع سمرقند)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد باستان شناسیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه باستان شناسی دانشگاه بیرجندfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه بیرجندfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue10
dc.citation.spage16
dc.citation.epage31


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد