دوره 1, شماره 4

 

ارسال های اخیر

  • نقش وتاثیر آیات قرآنی بر آرایه پردازی در معماری مسجد، نمونه موردی:مسجد - مدرسه دارالاحسان (مسجد جامع )سنندج 

    زارعی, محمد ابراهیم (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2014-12-22)
    مسجد–مدرسه دارالاحسان در شهر سنندج قرار دارد. دارای دو بخش مسجد و مدرسه است. این بنا در دورة قاجار و از سال 1226 تا 1232 هـ.ق. ساخت آن به درازا کشیده است. یکی ویژگی‌های بارز این بنا استفاده گسترده از آیات قرآنی در نماهای ...

  • تجلی باور های مذهبی ومناسک دینی مسلمانان در هنر عثمانی ( مطالعه موردی : تصاویر خانه خدا در کاشی کاری ها ) 

    تقوی نژاد, بهاره؛ میر صالحیان, صدیقه (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2014-12-22)
    اهمیت مناسک حج(1) و بیت الله الحرام در دوره عثمانی چنان است که این دولت همزمان با حکومت ممالیک، نظارت بر حرمین را عهده­دار بوده و خدماتی چند به آن­ها ارائه می­داد، اما پس از برافتادن این دولت توسط سلطان سلیم عثمانی (در ...

  • نقش ویژگی های خط نستعلیق در انتقال پیام 

    فاروقی, جلیل الله؛ بیدختی, محمد علی؛ نیکزادفر, مونا (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2014-12-22)
    هنر خوشنویسی در اسلام برای نوشتن و کتابت کلام وحی بوجود آمد، بنابراین از هن­های سنتی و از مقدس­ترین هنرهای جهان اسلام و به عبارتی برترین هنرهای دیداری اسلامی محسوب می­شود. به دلیل اهمیت و گستردگی و تنوع کاربردی که این هنر ...

  • تجلی باورهای تشیع در برخی نگاره های نسخه " فالنامه تهماسبی" 

    مهدی زاده, علیرضا؛ بلخاری قهی, حسن (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2014-12-22)
    مضامین و مفاهیم مورد علاقه و تأکید تشیع، بخشی از درون‌مایه نسخه نگاره‌های ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند. عمده‌ی این آثار، متأثر از نوع حاکمیت و فضای فکری زمانه، به روش‌های تصویری متعدد، از واقع‌گرایانه تا نمادین مصور ...

  • تحلیل زیبایی شناسانه فرم و نقش در زیور آلات ملیله طلای ایران( دوره اسلامی تا کنون) 

    حاتم, غلامعلی؛ علیزاده, سمیه (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2014-12-22)
    هنر ملیله سازی با برخورداری از پیشینه ی باشکوه تاریخی، غنای فرهنگی و زیبائی کم نظیر، در دوره اسلامی به اوج خود می رسد. در این دوره سنت های دیرینه هنر ملیله سازی ایران علاوه بر ادامه حیات خود، قالبی نو از نقشمایه ها و فرم ...

  • نقوش و نمادهای گیاهی و حیوانی در سفالینه های دوران اسلامی ایران 

    دادور, ابوالقاسم (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2014-12-22)
    دین مبین اسلام با بستر فرهنگی وحی و ندای آسمانی قرآن کریم، به شکوفایی و بالندگی زمینه­های علمی و هنری یاری رساند.. قبول دین اسلام در قلمرو وسیع ساسانیان و تغییر فرهنگ از تجمل­پرستی به ساده­زیستی موجب توجه بیشتر به سفالگری ...