دوره 11, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
«لبخند» تراژیک ابرانسان در تفکر نیچه
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2020-08-22)نیچه در تأملات انتقادی خود درباره فلسفه عقلگرایان و تجربهباوران که درونمایه آن را نتیجه تفکر متافیزیکی و تئولوژیک میداند به ماحصل شیوههای جهانبینی آنها، همچون یأس، ناامیدی و سرخوردگیای اشاره دارد که به نیهیلیسم ...
-
تبیینِ «کثرتگرایی فرهنگی» در پرتو فلسفۀ فرهنگ هردر
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2020-08-22)هرچند فلسفۀ فرهنگ، در معنای مشخصِ آن، شاخهای نوپا و میانرشتهای است که مستقلاً از اواخر قرن بیستم در آلمان مطرح شد و بسط یافت، اما مفسران نخستین اندیشههای فلسفی دربارۀ فرهنگ در معنای مدرن آن را به یوهان گُتفرید فُن هردر ...
-
نقدِ نقدهای هایدگر بر سوژة دکارتی
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2020-08-22)خوانش رایج سوژة دکارتی، آن را بهمنزلة نقطة عطفی در«خودبنیادی» انسان درنظر گرفته است. بخش مهمی از فلسفة قرن بیستم به تأسی از هایدگر، بالاترین اهتمام خود را نقد سوژة دکارتی تعریف کرد؛ گویی سوژة دکارتی عامل ...
-
تمایز "مدینه" و "شهر" در یونان و روم باستان و اهمیت مفهوم مدینه در فهم فلسفه سیاسی معاصر
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2020-08-22)پولیس یا مدینه، موضوع فلسفه سیاست کلاسیک است. با بررسی متونی کلاسیک مثل تاریخ جنگ پلوپونزی توسیدید و سیاست ارسطو و پژوهشهای جدیدی همچون تمدن قدیم فوستل دوکلانژ و پولیس هانسن به درکی از ...
-
معنای وجود و مواجهه با آن نزد هوسرل و هایدگر
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2020-08-22)ادموند هوسرل پایه گذار پدیدارشناسی در معنای خاص و جدید کلمه است. وی با این نهضت فکری تحولی در فلسفه غرب پدید آورد. پدیدارشناسی استعلایی هوسرل روشمند (متدولوژیکال) است و در زمانه بحران علوم و فلسفه اروپایی آنرا ...



