نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفروتن یکتا, پیامfa_IR
dc.contributor.authorباقری, نگارfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:08:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:08:54Z
dc.date.available1399-07-08T23:08:53Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:08:54Z
dc.date.issued2017-08-23en_US
dc.date.issued1396-06-01fa_IR
dc.date.submitted2017-07-06en_US
dc.date.submitted1396-04-15fa_IR
dc.identifier.citationفروتن یکتا, پیام, باقری, نگار. (1396). خلق جهان مشترک هنری در فرارفتن هنرمند از خود نتیجه ای بر مبنای بررسی تطبیقی آثار دیوید هاکنی و کمال الدین بهزاد. پیکره پژوهش هنرهای تجسمی, 6(11), 47-61. doi: 10.22055/pyk.2017.14503fa_IR
dc.identifier.issn2322-4622
dc.identifier.issn2588-6789
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22055/pyk.2017.14503
dc.identifier.urihttp://paykareh.scu.ac.ir/article_14503.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/148244
dc.description.abstractهنرمند برای پویایی و متمایز‌‌‌ساختن خود همواره به روش‌‌‌های گوناگونی دست می‌‌‌زند؛ روش‌‌‌هایی که در صورت موفقیت می‌‌‌تواند شیوه‌‌‌هایی جدید و سبک‌‌‌هایی تازه را در هنر به‌وجود آورد. این رویکـرد را اگر ‌‌"فرا‌رفتن‌‌" هنرمنـد از خود بنامیم، می‌‌‌توان هنرمنـدان بسیاری را جست‌‌‌وجو کرد که اقدام به آن کرده‌‌‌اند و شیوه‌‌‌های بدیعی را به وجود آورده‌‌‌اند. فرا رفتن هنرمند از خود می‌‌‌تواند از دو نظام مشخص تأثیر‌‌‌پذیری از سایر هنرمنـدان و کنش ضد سبکـی تثبیت شده در خود هنرمنـد تبعیت کنـد. در راستای این فرایند تحولی، برخی هنرمندان فارغ از اندیشه یا حوزة جغرافیایی خود به یکدیگر نزدیک شده و محدودة کار آن‌‌‌ها دارای فضاهای مشترک با یکدیگر شده‌‌‌اند؛ در این فرآیند شباهت‌‌‌های متعددی میان آثارشان به وجود آمده و تأثیر‌‌‌پذیری هریک از دیگری باعث خلق شیوه‌‌‌ها و سبک‌‌‌های تازه در هنر شده است. دو تن از این هنرمندان کمال الدین بهزاد<sup>1</sup>و دیوید هاکنـی<sup>2</sup> هستند که اولی در فرایند ضدیت با سبک خود و دیگری با تأثیر‌‌‌پذیری از نگارگری شرق، از خود و شیوه‌‌‌های نقاشی رایج  فراتر رفتند. این مقاله با استفاده از روش کتابخانه‌‌‌ای به بررسی تطبیقی برخی آثار بهزاد و هاکنی پرداخته و با ارزیابی و تحلیل شباهت‌‌‌های موجود در میان آثار این دو هنرمند ایرانی و انگلیسی، روند فرا رفتن از خود توسط هنرمند را بررسی کرده‌‌‌است. این پژوهش بر آن است تا تأکید کند در کنش فرا‌‌‌رفتن از خود توسط هنرمندان، جهان‌‌‌های سبکی با یک‌‌‌دیگر تداخل می‌‌‌یابد و همین تداخل شکلی و محتوایی است که باعث ایجاد جریان‌‌‌های تازه و بدیع هنری می‌‌‌شود.fa_IR
dc.format.extent1296
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.publisherShahid Chamran University of Ahvazen_US
dc.relation.ispartofپیکره پژوهش هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.ispartofPeykarehen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22055/pyk.2017.14503
dc.subjectدیوید هاکنیfa_IR
dc.subjectکمال الدین بهزادfa_IR
dc.subjectفرارفتنfa_IR
dc.subjectپرسپکتیوfa_IR
dc.subjectسطحfa_IR
dc.subjectرنگfa_IR
dc.titleخلق جهان مشترک هنری در فرارفتن هنرمند از خود نتیجه ای بر مبنای بررسی تطبیقی آثار دیوید هاکنی و کمال الدین بهزادfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران- ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران-ایرانfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue11
dc.citation.spage47
dc.citation.epage61


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد