نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجلودار, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:08:51Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:08:51Z
dc.date.available1399-07-08T23:08:51Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:08:51Z
dc.date.issued2013-08-23en_US
dc.date.issued1392-06-01fa_IR
dc.date.submitted2013-05-05en_US
dc.date.submitted1392-02-15fa_IR
dc.identifier.citationجلودار, حسین. (1392). روایت تصویری در قرآن (با بررسی سوره هایی از قرآن با آغازی روایی- تصویری ). پیکره پژوهش هنرهای تجسمی, 2(3), 81-94. doi: 10.22055/pyk.2013.12974fa_IR
dc.identifier.issn2322-4622
dc.identifier.issn2588-6789
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22055/pyk.2013.12974
dc.identifier.urihttp://paykareh.scu.ac.ir/article_12974.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/148228
dc.description.abstractاز بررسی اجمالی سوره های قرآن چنین بر می آید آیات زیادی بر پیامبر اسلام نازل گردیده که دارای ساختاری روایی - تصویری اند؛ به عبارت دیگر ویژگی های تصویری و تجسمی آیه ها، هم تراز جنبه های دیگرزبانی با تصویرسازی، ذهن خواننده را برای دریافت پیام  آیات آماده می سازند. تصویر حرکت ابرها، ظهور روشنایی، پایان تاریکی، لرزش زمین، گریختن مردمان، شکافتن آسمان، خروج محتویات از زمین، حرکت کشتی ها بر روی دریا، اسبان در حال حرکت، فروپاشی کوه ها، شکافته شدن قبرها، رهاسازی کودک شیرخوار، درهم پیچیدن خورشید، جرقه ی سم اسبان و انبوهی ازتصاویر دیگر که در متن آیات سوره های قرآن مجید قابل مشاهده اند، همگی حاکی از به کارگیری ظرفیت های فراوان شیوه ی تصویری- روایی برای زمینه سازی جهت تشریح دقیق ترِ وقایع و رویدادها یی است که برای انسان سرنوشت  سازند. در پژوهش پیش رو سوره هایی از قرآن بررسی گردیده که در آیات ابتدایی سوره از شیوه ی روایی- تصویری بهره برده اند و سایر«سور» کتاب مقدس مورد نظر نبوده است. روش تحقیق، مبتنی بر شیوه ی تطبیقی بوده و با بررسی ویژگی های ساختاری آیات مورد نظر با مبانی و اصول هنرهای تصویری( سینما) و هنرهای تجسمی (عکاسی، گرافیک، نقاشی و...) نشان می دهد کارکردهای تصویرگرایانه آیه های مذکور ازدقت، مناسبت، جذابیت و هدف گذاری های کم نظیری برخوردارند، اما هیچ گاه پرداختِ تکنیکی به غایت تبدیل نگشته و صرفاً در راستای بیان مفاهیم والایی از قبیل: قیامت، تقواپیشگی و خداترسی به کار رفته است. پیشینه پژوهش های انجام شده مرتبط نشان می دهد که غالب تحقیق های انجام گرفته معطوف به ویژگی های تصویری قرآن در ارتباط با کتابت، تذهیب و نگارگری بوده و از این میان، اثری از سید قطب قابل تأمل می باشد. منابع ترجمه و تفسیری مورد استفاده از دانشمندان و عالمان برجسته ای همچون؛ مرحوم علامه طباطبایی (تفسیر المیزان)، آیت الله مکارم شیرازی (تفسیر نمونه)، آیت الله جوادی آملی(تفسیر موضوعی)، آقای بهاءالدین خرمشاهی و آقای عزت الله فولادوند (ترجمه قرآن) بوده است.fa_IR
dc.format.extent291
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.publisherShahid Chamran University of Ahvazen_US
dc.relation.ispartofپیکره پژوهش هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.ispartofPeykarehen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22055/pyk.2013.12974
dc.subjectقرآنfa_IR
dc.subjectسورهfa_IR
dc.subjectهنرهای تجسمیfa_IR
dc.subjectهنرهای تصویریfa_IR
dc.subjectروایت تصویریfa_IR
dc.titleروایت تصویری در قرآن (با بررسی سوره هایی از قرآن با آغازی روایی- تصویری )fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentهیات علمی دانشکده هنر دانشگاه شهید چمران اهواز - ایرانfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue3
dc.citation.spage81
dc.citation.epage94


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد