| dc.contributor.author | فرزین, فاطمه | fa_IR | 
| dc.contributor.author | طاووسی, محمود | fa_IR | 
| dc.contributor.author | جلالی, مریم | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:02:43Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:02:43Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T23:02:43Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T23:02:43Z |  | 
| dc.date.issued | 2018-09-23 | en_US | 
| dc.date.issued | 1397-07-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2017-10-31 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1396-08-09 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | فرزین, فاطمه, طاووسی, محمود, جلالی, مریم. (1397). شیوه های مناسب سازی داستانهای تخیّلی شاهنامه برای کودکان. فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی, 14(15), 65-88. | fa_IR | 
| dc.identifier.uri | http://persian-literature.sinaweb.net/article_666659.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/145898 |  | 
| dc.description.abstract | شاهنامه فردوسی گنجینه ای غنی از داستان های تخیّلی است. منطق حاکم بر این گونه داستان ها، خردمندانه نیست و مملو از عناصر و حوادث شگفت انگیز و خوارق عادات و موجودات خارق العاده است که سبب زیبایی و جذّابیّت شاهنامه می شود و زمینه را برای انتخاب داستان بر اساس نیازهای کودک فراهم میکند.دغدغة اصلی اقتباس کنندگان این است که چگونه می توان این داستانها را برای کودکان ارائه داد تا آنها به راحتی بتوانند با داستان ارتباط برقرار کنند و پیام یک متن کهن را به طور کامل دریابند و از شنیدن آن لذّت ببرند. در اینجاست که برای شاعر و نویسندة کودک توجّه به جنبه های شناختی مخاطب و آگاهی از اصل ارتباط شناسی واجب می شود.مقالة حاضر تلاش نمود برای مناسب سازی داستانهای تخیّلی شاهنامه، نخست نیازهای ذهنی و عاطفی و آموزشی و تربیتی کودکان را مورد بررسی قرار دهد و در این راستا از یافته های پژوهندگان در حوزة تعلیم و تربیت و کتاب های روانشناسی رشد کودک بهره بگیرد و در مرحلة بعد با استفاده از تکنیکهای اقتباس محتوایی و نگارشی، راهکارهایی را به اقتباس کنندگان برای ارائه بهترِ پیش اثر پیشنهاد دهد. این تحقیق در نوع خود کار جدیدی تلقّی می گردد و سبب بالا رفتن سطح کیفی داستانهای اقتباس شده برای کودکان می شود. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 487 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی | fa_IR | 
| dc.subject | شاهنامه | fa_IR | 
| dc.subject | داستان های تخیّلی | fa_IR | 
| dc.subject | کودکان | fa_IR | 
| dc.subject | نیازسنجی | fa_IR | 
| dc.subject | مناسب سازی | fa_IR | 
| dc.title | شیوه های مناسب سازی داستانهای تخیّلی شاهنامه برای کودکان | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی،واحد رودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استاد فرهنگ و زبانهای ایران،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد رودهن،تهران،ایران. | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران،ایران (متخصص ادبیّات کودک). | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 14 |  | 
| dc.citation.issue | 15 |  | 
| dc.citation.spage | 65 |  | 
| dc.citation.epage | 88 |  |