دوره 8, 3-4

 

ارسال های اخیر

  • شناخت خدا از دیدگاه مولان 

    قراملکی, احمدفرامرز؛ زارعی حاجی‌آبادی, اسماعیل (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2007-05-22)
    دیدگاه مولانا جلال‌الدین بلخی دربارة مسئله امکان و چگونگی شناخت خدا به دلیل برخورداری وی از میراث متنوع مشربهای کلامی، فلسفی و عرفانی پیشینیان اهمیت دارد. دو ایستار به ظاهر متخالف در آثار وی قابل رؤیت است: ناتوانی عقل در ...

  • بررسی و نقد دیدگاه هیوم درباره قوانین طبیعت 

    گیوی, مجید (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2007-05-22)
    ما پیوسته در روند تعاملی تنگاتنگ با طبیعتی ضابطه مند هستیم.بسیاری از رفتارها، برنامه‌ریزی‌ها، پیش‌بینی‌ها و تفکرات و عقاید ما ناشی از قاعده‌مند دانستن طبیعت است.همچنین قوانین طبیعت به عنوان کلید اساسی علم و دانش بشری است، ...

  • معقولیت در روشنگری و لیبرالیسم 

    ساطع, نفیسه (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2007-05-22)
    روشنگری و لیبرالیسم در افکار و اعمال دانش‌مندان و توده‌های مردم جهان آگاهانه و ناآگاهانه تاثیر گذاشته است. عقل‌گرایی که رابطه‌ای تنگاتنگ با فردگرایی دارد،‌ از مهم‌ترین ارکان نظری این اندیشه به شمار می‌رود.  این نوشتار با ...

  • علم حق تعالی از دیدگاه افلاطون 

    زمانی, مهدی (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2007-05-22)
    بحث دربارة علم خداوند از مهمترین مسائل فلسفه والهیات است. فلاسفه بزرگ در مورد علم خداوند نسبت به ذات خود واشیاء آراء متخالف ومتضادی ابراز نموده‌اند. در این مقاله تلاش شده تا با استفاده از متون اصلی آثار افلاطون نظر وی ...

  • حریم خصوصی و جامعه اطلاعاتی 

    شهریاری, حمید (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2007-05-22)
    این مقاله در تلاش است تا به دو پرسش اساسی در باب حریم خصوصی پاسخ گوید: اول، این که تعریف حریم خصوصی چیست و چه موضوعاتی را شامل می‌شود. ودیگری، این که رعایت حریم خصوصی در کدام موارد لازم است و این موارد لازم چه استثنائاتی ...

  • خدا و تکامل 

    علیزمانی, امیر (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2007-05-22)
    در ابتدای مقاله این پرسش مطرح می‌شود که آیا نظریة تکامل با ایدة مداخلة خدا در طبیعت سازگار است؟ آیا ما می‌توانیم هم به مداخلة خداوند در طبیعت معتقد باشیم و هم به قوانین طبیعی و از جمله به قانون تکامل وفادار باقی بمانیم؟ ...

  • اندیشه‌های حلاّج در منطق‌الطیر عطّار 

    مهرآوران, محمود (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2007-05-22)
    حلاّج یکی از مشهورترین شخصیّت‌ها در عرفان و تصوف اسلامی است؛ اندیشه‌ها و سرگذشت ویژة او در زمان حیات و پس از مرگش همیشه محلّ بحث بوده است. بسیاری از عارفان و شاعران از اندیشه‌هایش تأثیر پذیرفته‌اند. عطّار نیشابوری شاعر ...

  • تعبیرهای ارسطو از اصل تناقض 

    احمدی افرمجانی, علی اکبر؛ حجتی, سید محمد علی؛ مروت, علی اصغر (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2007-05-22)
    اصل تناقض در فلسفه ارسطو جایگاه بالایی دارد. ارسطو این اصل را « اول الاوایل» خوانده و در برخی از آثار خود به ویژه در متافیزیک از آن بحث کرده است .او در سرآغاز بحث های خود پیرامون این اصل همواره کوشیده است تا آن را تعریف ...

  • حل تعارضات اخلاقی برپایه اخلاق فضیلت 

    اکبری, رضا (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2007-05-22)
    حلّ تعارض اخلاقی، مستلزم تصمیم‌گیری است. از این رو، هرگونه شیوة پیشنهادی برای حلّ تعارض اخلاقی، در حیطه عقلانیت عملی می‌گنجد. عقلانیت عملی بر عقلانیت نظری مبتنی است. عقلانیت عملی و نظری، دو روی­کرد واقع‌‌گرو‌انه و ...

  • نظریه بساطت ذات الهی؛ برخورد دو پارادایم فلسفی 

    سعیدی مهر, محمد (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2007-05-22)
    اعتقاد به بساطت ذات الهی و نفی گونه‌های مختلف ترکیب از آن از دیر زمان مورد اعتقاد بسیاری از فیلسوفان و متکلمان ادیان بزرگی همچون اسلام و مسیحیت بوده است. در سنت اسلامی فیلسوفانی همچون ابن سینا و ملاصدرا و در سنت مسیحی نیز ...

  • هرمنوتیک به مثابه روش تحقیق در علوم دینی 

    مسعودی, جهانگیر (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2007-05-22)
    هدف از نگارش این مقاله طرح صحیح یک سؤال و ارائه‌ی پاسخی درخور و ممکن به آن ‌است.سؤال این است: آیا هرمنوتیک می‌تواند به عنوان روش در علوم دینی در نظر گرفته شود و مورد استفاده قرار گیرد یا خیر؟از نظر نگارنده، این سؤال در ...

  • ذات غیر متغیّر و صفات متغیر در حکمت سینوی 

    بهشتی, احمد (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2007-05-22)
    این نوشتار، نخست صفات را به حقیقی و مضاف، تقسیم می‌کند. آنگاه به توضیحی دربارة صفات حقیقی محض و صفات حقیقی مضاف می‌پردازد. سپس یک قاعدة سینوی مطرح می‌کند که: هر ذاتی که موضوع تغیّر نیست، صفات حقیقی متغیر را نمی‌پذیرد. با ...