نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقیروزی, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, مهرنوشfa_IR
dc.contributor.authorنیکدل, فربیرزfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:49:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:49:15Z
dc.date.available1399-07-08T22:49:15Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:49:15Z
dc.date.issued2017-02-19en_US
dc.date.issued1395-12-01fa_IR
dc.date.submitted2016-11-13en_US
dc.date.submitted1395-08-23fa_IR
dc.identifier.citationقیروزی, محمدرضا, محمدی, مهرنوش, نیکدل, فربیرز. (1395). نقش پیش‌بینی‌کننده هوش هیجانی و سبک‌های فرزندپروری ادراک‌شده در شادکامی دانش‌آموزان. پژوهش نامه روانشناسی مثبت, 2(4), 39-50. doi: 10.22108/ppls.2017.21730fa_IR
dc.identifier.issn2476-4248
dc.identifier.issn2476-3705
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/ppls.2017.21730
dc.identifier.urihttp://ppls.ui.ac.ir/article_21730.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/140905
dc.description.abstractهدف از انجام پژوهش، تعیین سهم هر یک از متغیرهای سبک­های ­فرزندپروری و هوش هیجانی در پیش­بینی شادکامی دانش­آموزان بود. روش پژوهش همبستگی از نوع پیش­بینی بود. نمونه 345 نفر از دانش­آموزان مقطع متوسطه شهر نورآباد ممسنی بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه شادکامی آکسفورد<strong>،</strong> پرسشنامه اقتدار والدین و پرسشنامة هوش هیجانی پترایدز و فورنهام استفاده شد. به منظور مقایسه شادکامی با توجه به متغیر جنسیت از آزمون t برای گروه­های مستقل و برای تعیین و تحلیل رابطه بین متغیرها و پیش­بینی تغییرات شادکامی، روش­های همبستگی و رگرسیون گام به گام مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد میان شادکامی دختران و پسران تفاوت معناداری وجود داشت. سبک­های فرزندپروری و مؤلفه­های هوش هیجانی در هردو گروه پسران و دختران با شادکامی رابطه معناداری داشت. همچنین، نتایج نشان داد که در گروه پسران به ترتیب سبک فرزندپروری مقتدرانه، خودآگاهی و سبک­فرزندپروری سهل­گیرانه به ترتیب 50 درصد از شادکامی را تبیین می­کند اما در گروه دختران مهارت­های اجتماعی و سبک فرزند­پروری مقتدرانه 17 درصد شادکامی را تبیین کرد. در مجموع نتایج حاکی از آن است که هوش هیجانی و نوع سبک فرزندپروری که والدین به کار می­برند در  پیش‌بینی شادکامی نقش اساسی و مهمی دارند. <strong> </strong>fa_IR
dc.format.extent1259
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofپژوهش نامه روانشناسی مثبتfa_IR
dc.relation.ispartofPositive Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/ppls.2017.21730
dc.subjectشادکامیfa_IR
dc.subjectسبک­های فرزندپروری ادراک شدهfa_IR
dc.subjectهوش هیجانیfa_IR
dc.subjectدانش آموزانfa_IR
dc.titleنقش پیش‌بینی‌کننده هوش هیجانی و سبک‌های فرزندپروری ادراک‌شده در شادکامی دانش‌آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue4
dc.citation.spage39
dc.citation.epage50
nlai.contributor.orcid0000-0001-6856-5452


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد