| dc.contributor.author | حامدی نسب, صادق | fa_IR |
| dc.contributor.author | عسگری, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | پورشافعی, هادی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:49:01Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:49:01Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:49:01Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:49:01Z | |
| dc.date.issued | 2017-10-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-08-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-11-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-09-03 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حامدی نسب, صادق, عسگری, علی, پورشافعی, هادی. (1396). بررسی نقش واسطهای خوشبینی علمی دانشآموزان در رابطۀ بین خوشبینی علمی مدرسه و خودکارآمدی دانشآموزان. پژوهش نامه روانشناسی مثبت, 3(3), 47-60. doi: 10.22108/ppls.2018.100361.1000 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2476-4248 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3705 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22108/ppls.2018.100361.1000 | |
| dc.identifier.uri | http://ppls.ui.ac.ir/article_22668.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/140831 | |
| dc.description.abstract | هدف پژوهش، بررسی نقش واسطهای خوشبینی علمی دانشآموزان در رابطۀ بین خوشبینی علمی مدرسه و خودکارآمدی دانشآموزان بود. روش تحقیق استفادهشده، توصیفی از نوع همبستگی بود. تعداد 296 دانشآموز با روش نمونهگیری مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از سه پرسشنامۀ خوشبینی علمی مدرسه هوی و همکاران، خوشبینی علمی دانشآموزان تی شانن موران و همکاران و خودکارآمدی موریس استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) استفاده شد. یافتهها نشان دادند ضریب همبستگی بین خوشبینی علمی دانشآموز، خوشبینی علمی مدرسه و خودکارآمدی دانشآموز مثبت و معنادار است<strong>.</strong> اثر مستقیم خوشبینی علمی مدرسه بر خوشبینی علمی دانشآموز مثبت و معنادار بود. همچنین اثر مستقیم خوشبینی علمی دانشآموز بر خودکارآمدی نیز مثبت و معنادار بود. علاوه بر این، نتایج تحقیق نشان دادند خوشبینی علمی مدرسه بهواسطۀ خوشبینی علمی دانشآموز اثر غیرمستقیمی بر خودکارآمدی دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان دادند مدل مفهومی پژوهش از برازش کافی برخوردار است؛ بنابراین میتوان با افزایش خوشبینی علمی مدرسه و خوشبینی علمی دانشآموز، گامی مثبت برای ارتقای خودکارآمدی فراگیران برداشت. | fa_IR |
| dc.format.extent | 584 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Isfahan | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهش نامه روانشناسی مثبت | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Positive Psychology | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22108/ppls.2018.100361.1000 | |
| dc.subject | خوشبینی علمی مدرسه | fa_IR |
| dc.subject | خوشبینی علمی دانشآموز | fa_IR |
| dc.subject | خودکارآمدی دانشآموز | fa_IR |
| dc.title | بررسی نقش واسطهای خوشبینی علمی دانشآموزان در رابطۀ بین خوشبینی علمی مدرسه و خودکارآمدی دانشآموزان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 47 | |
| dc.citation.epage | 60 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-0131-8902 | |