نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسین خانزاده فیروزجاه, عباسعلیfa_IR
dc.contributor.authorرسولی, حواfa_IR
dc.contributor.authorکوشا, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:36:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:36:56Z
dc.date.available1399-07-08T22:36:56Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:36:56Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.date.submitted2017-07-02en_US
dc.date.submitted1396-04-11fa_IR
dc.identifier.citationحسین خانزاده فیروزجاه, عباسعلی, رسولی, حوا, کوشا, مریم. (1397). تأثیر بازی‌درمانی بر حافظه کوتاه‌مدت دیداری و انعطاف‌پذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی-توجه/ فزون‌کنشی. مطالعات روانشناختی, 14(4), 55-72. doi: 10.22051/psy.2018.16252.1452fa_IR
dc.identifier.issn2538-2942
dc.identifier.issn2538-2950
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/psy.2018.16252.1452
dc.identifier.urihttps://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_3647.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136416
dc.description.abstractاختلال نارسایی‌توجه/ فزون‌کنشی یکی از رایج‌ترین اختلال‌های روان‌شناختی دوران کودکی است که بیشترین تعداد مراجعان روان‌شناسان کودک و روان‌پزشکان اطفال را تشکیل می‌دهد. با توجه به اهمیت مداخلة موثر در این زمینه، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازی‌درمانی بر حافظه کوتاه‌مدت دیداری و انعطاف‌پذیری شناختی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی‌توجه/ فزون‌کنشی انجام شد. این پژوهش از نظر روش‌شناسی، یک مطالعة شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعة آماری شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی‌توجه/ فزون‌کنشی مراجعه‌کننده به مراکز روان‌پزشکی شهر رشت در سال 1394 بودند که تحت درمان دارویی قرار داشتند، که تعداد 30 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری در دسترس و بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس درجه‌بندی اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی انجمن روان‌پزشکی آمریکا (2013)، آزمون استروپ (1935)، و آزمون آندره‌ری (1942) استفاده شد. برنامه بازی‌درمانی، در طی10 جلسه 75 دقیقه‌ای به گروه آزمایش ارائه شد، در حالی‌که گروه کنترل، مداخله‌ای در این زمینه‌ دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پس‌آزمون بازی‌درمانی باعث بهبود در انعطاف‌پذیری شناختی و حافظه کوتاه‌مدت دیداری در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی‌توجه/ فزون‌کنشی گروه آزمایش می‌شود (01/0p<). بازی‌درمانی با شیوه‌ای مناسب سطح تحول کودکان به‌طور عینی و ملموس تجربه مهارت‌آموزی را برای آنها فراهم می‌کند و این تمرین عملی به‌طور مستقیم منجر به بهبود انعطاف‌پذیری شناختی و حافظه کوتاه‌مدت دیداری این کودکان می‌شود.fa_IR
dc.format.extent4248
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراء(س)fa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofمطالعات روانشناختیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Psychological Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/psy.2018.16252.1452
dc.subjectبازی درمانیfa_IR
dc.subjectانعطاف پذیری شناختیfa_IR
dc.subjectحافظه کوتاه مدت دیداریfa_IR
dc.subjectاختلال نارسایی توجه/ فزون کنشیfa_IR
dc.subjectمداخلات روان درمانیfa_IR
dc.titleتأثیر بازی‌درمانی بر حافظه کوتاه‌مدت دیداری و انعطاف‌پذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی-توجه/ فزون‌کنشیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی دانشگاه گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، رشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue4
dc.citation.spage55
dc.citation.epage72
nlai.contributor.orcid0000-0003-4060-0011


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد