نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخدایاری فرد, محمدfa_IR
dc.contributor.authorسبزفروش, نسرینfa_IR
dc.contributor.authorغباری بناب, باقرfa_IR
dc.contributor.authorغلامعلی لواسانی, مسعودfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:36:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:36:43Z
dc.date.available1399-07-08T22:36:43Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:36:43Z
dc.date.issued2017-04-21en_US
dc.date.issued1396-02-01fa_IR
dc.date.submitted2016-07-30en_US
dc.date.submitted1395-05-09fa_IR
dc.identifier.citationخدایاری فرد, محمد, سبزفروش, نسرین, غباری بناب, باقر, غلامعلی لواسانی, مسعود. (1396). اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری و طرحواره‌درمانی بر سبک های دلبستگی. مطالعات روانشناختی, 13(1), 63-82. doi: 10.22051/psy.2017.11063.1199fa_IR
dc.identifier.issn2538-2942
dc.identifier.issn2538-2950
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/psy.2017.11063.1199
dc.identifier.urihttps://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_2831.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136339
dc.description.abstractچکیده<br />هدف پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر مشاوره گروهی شناختی‌-رفتاری و مشاوره گروهی مبتنی بر طرحواره‌ بر سبک‌های دلبستگی دانشجویان بود. پژوهش حاضر یک پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه‌های دانشگاه تهران در سال 92-93 بود. 27 نفر از آنان به صورت نمونه-گیری هدفمند انتخاب شده و سپس به صورت تصادفی در گروه‌های مشاوره‌‌ی شناختی-‌رفتاری، طرحواره‌درمانی و گروه کنترل قرار گرفتند. افراد نمونه به مقیاس دلبستگی بزرگسال پاسخ دادند. داده‌ها با کمک تحلیل کواریانس (مانکوا) چند متغیری تحلیل شد. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که تفاوت معناداری در دو گروه شناختی-رفتاری و مشاوره گروهی مبتنی بر طرحواره‌ در مقایسه با گروه کنترل به لحاظ سبک‌های دلبستگی ایمن و اجتنابی وجود داشت. امّا مقایسه سبک دلبستگی دوسوگرا در بین سه گروه نشان داد که تنها بین دو گروه طرحواره‌درمانی و گروه کنترل از نظر آماری معنادار بود. مشاوره گروهی شناختی-رفتاری بر کاهش دلبستگی اجتنابی و افزایش دلبستگی ایمن و مشاوره گروهی مبتنی بر طرحواره‌ گروهی بر کاهش دلبستگی اضطرابی-دوسوگرا و دلبستگی اجتنابی و افزایش دلبستگی ایمن، به‌طور معناداری اثر داشتند. این یافته دال بر امکان تغییرپذیری سبک دلبستگی ناایمن بوده و متخصصان می‌توانند از این دو نوع مداخله جهت اصلاح سبک دلبستگی دانشجویان دختر استفاده کنند.fa_IR
dc.format.extent397
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراء(س)fa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofمطالعات روانشناختیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Psychological Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/psy.2017.11063.1199
dc.subjectسبک های دلبستگیfa_IR
dc.subjectمشاوره گروهیfa_IR
dc.subjectشناختی-رفتاریfa_IR
dc.subjectطرحواره درمانیfa_IR
dc.subjectمداخلات روان درمانیfa_IR
dc.titleاثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری و طرحواره‌درمانی بر سبک های دلبستگیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشاسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentتهران عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue1
dc.citation.spage63
dc.citation.epage82


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد