دوره 8, تابستان 95 - مسلسل 28

 

ارسال های اخیر

  • بازخوانی لوازم معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی تفکیک معنا از مفهوم و مصداق و واقع 

    مروّت, علی اصغر (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2016-10-22)
    در برابر نظریۀ وجود ذهنی، اخیراً دیدگاهی ارائه شده است که در آن دیدگاه، وجود ذهنی ماهیات در علمِ حصولیِ ما به آنها نفی می‌شود و برای معلوم بالذات مطلق و معلوم بالذات مقید - که در این دیدگاه به ترتیب «معنا» و «مصداق» خوانده ...

  • دین، تجربه دینی و تجربه عرفانی از نگاه سیدحیدر آملی و ویلیام جیمز 

    معصوم, حسین؛ عباسلو, فرزانه (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2016-10-22)
    هدف نهایی دین نورانی شدن انسان در پرتو معرفت و قرب به حق و حقیقت است. گوهر دین حقیقت است و طریقت و صدف دین شریعت است. از نگاه سیدحیدر آملی، هدف عالی دین همانا توحید و، به تعبیر اهل معرفت، رسیدن به مقام «فنای فی الله» است. ...

  • مقایسه تطبیقی عقلانیت باورهای دینی از دیدگاه غزالی و ملاصدرا 

    جوادی, محسن؛ محمودی بیات, ملیحه (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2016-10-22)
    بررسی رابطۀ میان دین و عقلانیت همواره از نکات قابل‌توجه در جهان اسلام و غرب بوده است. مقالۀ حاضر این مسئله را از دیدگاه دو نمایندۀ تفکر اسلامی: ملاصدرا و غزالی بررسی نموده است. غزالی که بیشتر به ایمان گرایی شهرت دارد با ...

  • بررسی رابطۀ سمبولیسم و شطح بر پایه شرح شطحیات روزبهان بقلی با رویکرد تحلیلی - توصیفی 

    بازرگان, ابراهیم (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2016-10-22)
    گاه دیده می‌شود که شطحیات عارفان مسلمان با مکاتب برآمده از سمبولیسم ادبی یکسان انگاشته می‌شود. این جستار تلاش می‌کند در آغاز، این یکسان‌انگاری را بررسی و رخنه‌های موجود در آن را آشکار کند. سپس، از طریق تحلیل معنای سمبولیسم ...

  • اثبات ارتباط برزخیان با اهل دنیا با رویکرد کلام نقلی 

    اسدعلیزاده, اکبر (دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, 2016-10-22)
    انسان‌ها پس از مرگ در قالب بدن مثالى یا جسم برزخى وارد عالم برزخ می‌شوند و به حیات برزخی خویش ادامه می‌دهند و در بهشت و جهنمِ برزخی از نعمت‌های الهی بهره‌مند و از نقمت‌های آن متألم می‌شوند. عالم برزخ و مسئلة ارتباط برزخیان ...