نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorباب الحوائجی, فهیمهfa_IR
dc.contributor.authorاباذری, محمد رضاfa_IR
dc.contributor.authorنوشین فرد, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:31:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:31:15Z
dc.date.available1399-07-08T22:31:15Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:31:15Z
dc.date.issued2013-08-23en_US
dc.date.issued1392-06-01fa_IR
dc.date.submitted2012-02-24en_US
dc.date.submitted1390-12-05fa_IR
dc.identifier.citationباب الحوائجی, فهیمه, اباذری, محمد رضا, نوشین فرد, فاطمه. (1392). مطالعه متغیرهای جمعیت شناختی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی و تأثیر آن بر ویژگی‌های روان شناختی کارآفرینی از دیدگاه مکتب انسان گرایانه، مطالعه موردی: واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی. دانش شناسی, 6(21), 35-46.fa_IR
dc.identifier.issn2008-2784
dc.identifier.urihttp://qje.iau-tnb.ac.ir/article_517582.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/134320
dc.description.abstractهدف: هدف پژوهش تعیین متغیر­های جمعیت شناختی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی ، رابطه و تاثیرآن ها بر ویژگی های روانشناختی کارآفرینی از دیدگاه مکتب انسان گرایانه است. روش پژوهش:  نوع تحقیق، توصیفی و روش آن پیمایشی- تحلیلی است. روش کار برمبنای مکتب انسان گرایانه با 26 ویژگی روانشناختی کارآفرینی است. کل جامعه آماری 109 نفر از کتابداران کتابخانه های دانشگاهی در 15 واحد جامع بودند که به صورت سرشماری و با استفاده از پرسشنامه خودسنجی مورد سنجش قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح  آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار  SPSS صورت گرفته است. یافته­ها: ویژگی های روانشناختی کارآفرینی در کتابداران به طور معناداری از حد متوسط بیشتر بود و رابطه معناداری بین مدرک تحصیلی کتابداری و سطح تحصیلات کتابداران با ویژگی های روان شناختی آنان وجودداشت. هم چنین بین برخی از ویژگی های روان شناختی کتابداران با متغیرهای مدرک تحصیلی و سطح تحصیلات دارای ضریب مثبت و مستقیم بوده که با افزایش نمرات مقیاس این متغیرها، ویژگی های روان شناختی کارآفرینی کتابداران افزایش می یافت. در بین ویژگی های روان شناختی کارآفرینی، آینده نگری کمترین میزان تأثیر و نوآوری بیشترین میزان تأثیر را از متغیرهای جمعیت شناختی می پذیرد. نتیجه‌گیری: با وجود متخصصان و صاحب نظران اندک در حوزه کارآفرینی کتابداران، یافته های این پژوهش، به منزله رویکردی نو در مطالعه ویژگی های روانشناختی کارآفرینی کتابداران است. انتظار می‌رود کتابداران بتوانند به شناسایی بسترهایی برای فعالیت‌های کارآفرینانه در کتابخانه ها بپردازند. کتابخانه ها با توجه به ماهیت علمی‌شان، مکان‌های ایده‌آلی برای به کارگیری خلاقیت در مسائل اقتصادی هستند. با توجه به وضعیت اقتصادی جهان و کمبود بودجه در سازمان های تجاری بزرگ، کتابخانه ها هنوز کالای بسیار با ارزش و قابل فروشی را در اختیار دارند، این کالای با ارزش، اطلاعات است. اطلاعات محرک اولیه و پول رایج در اقتصاد جدید است و بهره گیری واستفاده ازآن مرهون  جذب و به کارگیری کتابدارانی با ویژگی های کارآفرینانه خواهد بود.fa_IR
dc.format.extent460
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالfa_IR
dc.relation.ispartofدانش شناسیfa_IR
dc.subjectکارآفرینیfa_IR
dc.subjectکتابخانه‌های دانشگاهیfa_IR
dc.subjectدانشگاه آزاد اسلامیfa_IR
dc.subjectمکتب انسانیfa_IR
dc.subjectکتابدارانfa_IR
dc.titleمطالعه متغیرهای جمعیت شناختی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی و تأثیر آن بر ویژگی‌های روان شناختی کارآفرینی از دیدگاه مکتب انسان گرایانه، مطالعه موردی: واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار واحدعلوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، گروه کتابداری واطلاع رسانی، تهران،ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای واحدعلوم و تحقیقات دانشگاه آزاداسلامی، گروه کتابداری واطلاع رسانی، تهران،ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار واحدعلوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، گروه کتابداری واطلاع رسانی، تهران،ایرانfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue21
dc.citation.spage35
dc.citation.epage46


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد