دوره 13, شماره 50

 

ارسال های اخیر

  • گونه‏شناسی فکری جنبش‏های اسلامی معاصر و پیامدهای سیاسی - امنیتی آن در جهان اسلام 

    فوزی, یحیی (پژوهشکده مطالعات راهبردی, 2011-01-21)
    جنبش‌های اسلامی، ویژگی‌های متنوع و مختلفی دارند که از لحاظ شکلی و سازمانی، فکری و عقیدتی، اهداف و منافع، محیط تاریخی و جغرافیایی، عملکرد و مبارزه و دیگر موارد، قابل طرح و مداقه علمی‌اند. هدف ...

  • نسبیت مفهومی تروریسم از نگاه فقه 

    عالی‏پور, حسن (پژوهشکده مطالعات راهبردی, 2011-01-21)
    بررسی برون‏فقهی، نشان می‌دهد تروریسم اسلامی، عنوانی است که بر پایه دو رویکرد، برجسته و جهان‏گیر شده است. یکم اینکه، تروریسم بر پایه باور برخی مسلمانان و شیوه برداشت آنها از دستورهای اسلامی، استوار است. دوم ...

  • گفتمان اسلام سلفی و جهانی‏شدن امنیت خاورمیانه 

    ابراهیمی, نبی‏الله (پژوهشکده مطالعات راهبردی, 2011-01-21)
    هدف اصلی این نوشتار، بررسی تأثیر گفتمان سلفی در جهان اسلام بر جهانی‏شدن امنیت خارمیانه است. این پژوهش، طبق رویکرد بابی سعید به مسئله اسلام سیاسی، این مقوله را با پوشش گفتمانی مطالعه می‏کند. اسلام سلفی به مثابه ...

  • کاربردهای امنیتی انسان‏شناسی حکمت متعالیه 

    لک‏زایی, نجف (پژوهشکده مطالعات راهبردی, 2011-01-21)
    علوم انسانی اسلامی ‏و بومی ‏در گرو بهره‏برداری از فلسفه اسلامی ‏به جای فلسفه‏های غربی است. حکمت متعالیه، از ظرفیت خوبی برای ورود به عرصه علوم انسانی برخوردار می‏باشد. علوم و مطالعات امنیتی، در سال‏های اخیر، در کشور ما ...

  • مفهوم امنیت ایمانی در قرآن کریم 

    غرایاق زندی, داوود (پژوهشکده مطالعات راهبردی, 2011-01-21)
    مقاله حاضر درصدد است مفهوم قرآنی امنیت را در مطالعات امنیتی مطرح کند. این نوع امنیت، امنیت ایمانی یا امنیت مبتنی بر ایمان به خداوند است و از قرآن کریم که کلام الهی است، استخراج شده است. مطابق فرضیه مقاله، مرجع و معیار ...

  • نسبت مصلحت و امنیت در فقه سیاسی شیعه 

    سلیمانی, فاطمه (پژوهشکده مطالعات راهبردی, 2011-01-21)
    فقهای شیعه از چشم‌انداز مقاصد شریعت به مصلحت نگریسته، آن را ملازم شرع و در دوره متأخر، ملازم حکومت اسلامی مشروع پنداشته‌اند. درجه‌بندی و اولویت‌بندی متعلًّقات مصلحت در فقه سیاسی شیعه، دارای پیامدهای آشکاری در حوزه امنیت ...

  • امنیت و پیشاارزش‏های آن در اندیشه سیاسی اسلام 

    تقی‏لو, فرامرز؛ آدمی, علی (پژوهشکده مطالعات راهبردی, 2011-01-21)
    اسلام، هدف نهایی خود را تخلق به اخلاق الهی، تعالی معنوی و سعادت ابدی انسان‏ها، به واسطه آگاهی و آزادی در زندگی دنیوی تعریف می‏کند. وجود انسانی از دیدگاه اسلام، از دو وجه متعالی و دنیوی برخوردار است و سعادت، ...