دوره 13, شماره 50
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
گونهشناسی فکری جنبشهای اسلامی معاصر و پیامدهای سیاسی - امنیتی آن در جهان اسلام
(پژوهشکده مطالعات راهبردی, 2011-01-21)جنبشهای اسلامی، ویژگیهای متنوع و مختلفی دارند که از لحاظ شکلی و سازمانی، فکری و عقیدتی، اهداف و منافع، محیط تاریخی و جغرافیایی، عملکرد و مبارزه و دیگر موارد، قابل طرح و مداقه علمیاند. هدف ...
-
نسبیت مفهومی تروریسم از نگاه فقه
(پژوهشکده مطالعات راهبردی, 2011-01-21)بررسی برونفقهی، نشان میدهد تروریسم اسلامی، عنوانی است که بر پایه دو رویکرد، برجسته و جهانگیر شده است. یکم اینکه، تروریسم بر پایه باور برخی مسلمانان و شیوه برداشت آنها از دستورهای اسلامی، استوار است. دوم ...
-
گفتمان اسلام سلفی و جهانیشدن امنیت خاورمیانه
(پژوهشکده مطالعات راهبردی, 2011-01-21)هدف اصلی این نوشتار، بررسی تأثیر گفتمان سلفی در جهان اسلام بر جهانیشدن امنیت خارمیانه است. این پژوهش، طبق رویکرد بابی سعید به مسئله اسلام سیاسی، این مقوله را با پوشش گفتمانی مطالعه میکند. اسلام سلفی به مثابه ...
-
کاربردهای امنیتی انسانشناسی حکمت متعالیه
(پژوهشکده مطالعات راهبردی, 2011-01-21)علوم انسانی اسلامی و بومی در گرو بهرهبرداری از فلسفه اسلامی به جای فلسفههای غربی است. حکمت متعالیه، از ظرفیت خوبی برای ورود به عرصه علوم انسانی برخوردار میباشد. علوم و مطالعات امنیتی، در سالهای اخیر، در کشور ما ...
-
مفهوم امنیت ایمانی در قرآن کریم
(پژوهشکده مطالعات راهبردی, 2011-01-21)مقاله حاضر درصدد است مفهوم قرآنی امنیت را در مطالعات امنیتی مطرح کند. این نوع امنیت، امنیت ایمانی یا امنیت مبتنی بر ایمان به خداوند است و از قرآن کریم که کلام الهی است، استخراج شده است. مطابق فرضیه مقاله، مرجع و معیار ...
-
نسبت مصلحت و امنیت در فقه سیاسی شیعه
(پژوهشکده مطالعات راهبردی, 2011-01-21)فقهای شیعه از چشمانداز مقاصد شریعت به مصلحت نگریسته، آن را ملازم شرع و در دوره متأخر، ملازم حکومت اسلامی مشروع پنداشتهاند. درجهبندی و اولویتبندی متعلًّقات مصلحت در فقه سیاسی شیعه، دارای پیامدهای آشکاری در حوزه امنیت ...
-
امنیت و پیشاارزشهای آن در اندیشه سیاسی اسلام
(پژوهشکده مطالعات راهبردی, 2011-01-21)اسلام، هدف نهایی خود را تخلق به اخلاق الهی، تعالی معنوی و سعادت ابدی انسانها، به واسطه آگاهی و آزادی در زندگی دنیوی تعریف میکند. وجود انسانی از دیدگاه اسلام، از دو وجه متعالی و دنیوی برخوردار است و سعادت، ...



