نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبشیر, حسنfa_IR
dc.contributor.authorرجبی, محسنfa_IR
dc.contributor.authorتالی طبسی, مرضیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:18:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:18:22Z
dc.date.available1399-07-08T22:18:21Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:18:22Z
dc.date.issued2020-03-20en_US
dc.date.issued1399-01-01fa_IR
dc.date.submitted2019-06-01en_US
dc.date.submitted1398-03-11fa_IR
dc.identifier.citationبشیر, حسن, رجبی, محسن, تالی طبسی, مرضیه. (1399). تحلیل گفتمان آیه تبلیغ در خطبه غدیر به روش عملیاتی تحلیل گفتمان پدام. مطالعات قرآن و حدیث, 13(2), 107-128.fa_IR
dc.identifier.issn2008-3211
dc.identifier.issn2228-6632
dc.identifier.urihttp://qhs.journals.isu.ac.ir/article_2713.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/129562
dc.description.abstractچکیده<br /> خطبه‌‌ی غدیر از مهم‌ترین خطابه‌های پیامبر اکرم (ص) است که به عنوان یک گفتمان ولایی در عرصه‌ی اجتماعی آن روز مطرح شد؛ به دلیل عجین بودن روح و جان نبی‌اکرم(ص) با قرآن کریم، این خطبه به شدّت تحت تأثیر قرآن کریم قرار دارد. آیه 67 سوره مائده معروف به آیه تبلیغ در صدر این آیات، با اتفاق نظر شیعه و اکثر اهل سنت در اختصاص به جریان غدیر از مهمترین آیاتِ خطبه به شمار می‌آید. لذا تحلیل‌گفتمان به مثابه یک روش جدید که به کشف معنای متن و لایه‌های زیرین آن می‌پردازد، در بررسی این آیه حائز اهمیّت است. در این پروژه با استفاده از روش عملیاتی تحلیل گفتمان پدام (PDAM) که بر مبنای بینش اسلامی طراحی شده، آیه تبلیغ در پنج فضای ساختاری، معنایی، ارتباطی، گفتمانی و فراگفتمانی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و محورهای اساسی آن مشخص شد و نیز تبیین گشت که این گفتمان در مقابل گفتمان منافقان، ولایت را انتصاب الهی می‌داند و ولایت به عنوان دال مرکزیِ این گفتمان بیانگر این نکته است که رسالت عظیم رسول اکرم(ص) و دین اسلام جریانی ولایت محور است نه شریعت محور لذا با پایان عمر شریف نبی‌اکرم(ص) پایان نمی‌پذیرد.fa_IR
dc.format.extent460
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه امام صادق علیه السلامfa_IR
dc.publisherImam Sadiq(as) Universityen_US
dc.relation.ispartofمطالعات قرآن و حدیثfa_IR
dc.relation.ispartofQuran and Hadith Studies‎en_US
dc.subjectآیه تبلیغfa_IR
dc.subjectپیامبر اکرم(ص)fa_IR
dc.subjectامام علی(ع)fa_IR
dc.subjectغدیرfa_IR
dc.subjectولایتfa_IR
dc.subjectروش عملیاتی تحلیل گفتمان پدامfa_IR
dc.subjectتفسیر قرآن کریمfa_IR
dc.subjectعلوم حدیثfa_IR
dc.subjectعلوم قرآنیfa_IR
dc.subjectفقه الحدیثfa_IR
dc.subjectمطالعات میان رشته ایfa_IR
dc.titleتحلیل گفتمان آیه تبلیغ در خطبه غدیر به روش عملیاتی تحلیل گفتمان پدامfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، مشهد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد علوم قرآنی، دانشکده تربیت مدرس قرآن، مشهد، ایران.fa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue2
dc.citation.spage107
dc.citation.epage128


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد