| dc.contributor.author | کیوان آرا, محمود | fa_IR |
| dc.contributor.author | صفائیان, لیلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | شجاعی زاده, ندا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کریمی, سعید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T21:59:23Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T21:59:23Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T21:59:23Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T21:59:23Z | |
| dc.date.issued | 2019-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-09-05 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-06-14 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کیوان آرا, محمود, صفائیان, لیلی, شجاعی زاده, ندا, کریمی, سعید. (1398). آیا برنامه های آموزش مداوم موجب بهبود وضعیت تجویز داروها در ایران می شود؟ یک مطالعه کیفی. مجله علوم پزشکی صدرا, 7(3), 261-272. doi: 10.30476/smsj.2019.79281.0 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-4339 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30476/smsj.2019.79281.0 | |
| dc.identifier.uri | https://smsj.sums.ac.ir/article_45598.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/122540 | |
| dc.description.abstract | <strong>مقدمه: </strong>برگزاری دورههای بازآموزی و آموزش مداوم از جمله استراتژی های توصیه شده جهانی بمنظور دستیابی به تجویز منطقی داروها توسط پزشکان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی موانع و پر کردن شکاف بین وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب برنامههای بازآموزی، دیدگاه صاحبنظران را در رابطه با نقش این برنامه ها در بهبود وضعیت تجویز داروها ارزیابی نمود.<br /> <strong>مواد و روش ها</strong><strong></strong><strong>: </strong>این مطالعه به شیوه کیفی و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گردید. مشارکت کنندگان مشتمل بر افراد باتجربه و صاحبنظر در زمینه تجویز و مصرف دارو بودند. 16 نفر با روش نمونه گیری هدفمند مورد مصاحبه قرار گرفتند. مصاحبه ها پس از پیاده سازی به روش تحلیل مضمون ارزیابی شدند. <br /> <strong>یافته ها:</strong> در این مطالعه دو مفهوم عمده شامل دلایل نیاز به برگزاری برنامه های آموزش مداوم و موانع برگزاری دوره های آموزش مداوم اثربخش توسط مشارکت کنندگان ارائه گردید. دلایل نیاز به برگزاری برنامه های آموزش مداوم شامل چهار موضوع اصلی و موانع برگزاری آموزش مداوم شامل شش موضوع اصلی (موانع فیزیکی، موانع مالی، موانع انگیزشی، موانع نظارتی، موانع اجرایی و موانع سیاستگذاری) و 12 زیرموضوع بودند.<br /> <strong>بحث و نتیجه گیری:</strong> با توجه به وجود موانع متعدد بر سر راه دستیابی به برنامه های آموزش مداوم تأثیرگذار بر وضعیت تجویز داروها و به منظور رفع این موانع و دستیابی به وضعیت مطلوب، بازنگری در محتوا و کیفیت برگزاری دوره های بازآموزی، برنامه ریزی بر اساس دستاوردهای مطلوب و ارتقای کیفیت مستمر ضرورت دارد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی شیراز | fa_IR |
| dc.publisher | Shiraz University of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی صدرا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Sadra Medical Journal | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30476/smsj.2019.79281.0 | |
| dc.subject | تجویز غیرمنطقی دارو | fa_IR |
| dc.subject | مصرف غیرمنطقی دارو | fa_IR |
| dc.subject | آموزش پزشکی | fa_IR |
| dc.title | آیا برنامه های آموزش مداوم موجب بهبود وضعیت تجویز داروها در ایران می شود؟ یک مطالعه کیفی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | Original Article | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه فارماکولوژی، دانشکده داروسازی و علوم دارویی، واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 261 | |
| dc.citation.epage | 272 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-2847-6735 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-7811-3406 | |