نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکیوان آرا, محمودfa_IR
dc.contributor.authorصفائیان, لیلیfa_IR
dc.contributor.authorشجاعی زاده, نداfa_IR
dc.contributor.authorکریمی, سعیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T21:59:23Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T21:59:23Z
dc.date.available1399-07-08T21:59:23Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T21:59:23Z
dc.date.issued2019-06-22en_US
dc.date.issued1398-04-01fa_IR
dc.date.submitted2018-09-05en_US
dc.date.submitted1397-06-14fa_IR
dc.identifier.citationکیوان آرا, محمود, صفائیان, لیلی, شجاعی زاده, ندا, کریمی, سعید. (1398). آیا برنامه های آموزش مداوم موجب بهبود وضعیت تجویز داروها در ایران می شود؟ یک مطالعه کیفی. مجله علوم پزشکی صدرا, 7(3), 261-272. doi: 10.30476/smsj.2019.79281.0fa_IR
dc.identifier.issn2322-4339
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30476/smsj.2019.79281.0
dc.identifier.urihttps://smsj.sums.ac.ir/article_45598.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/122540
dc.description.abstract<strong>مقدمه: </strong>برگزاری دوره‌های بازآموزی و آموزش مداوم از جمله استراتژی های توصیه شده جهانی بمنظور دستیابی به تجویز منطقی داروها توسط پزشکان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی موانع و پر کردن شکاف بین وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب برنامه‌های بازآموزی، دیدگاه صاحبنظران را در رابطه با نقش این برنامه ها در بهبود وضعیت تجویز داروها ارزیابی نمود.<br /> <strong>مواد و روش ها</strong><strong>‎</strong><strong>: </strong>این مطالعه به شیوه کیفی و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گردید. مشارکت کنندگان مشتمل بر افراد باتجربه و صاحبنظر در زمینه تجویز و مصرف دارو بودند. 16 نفر با روش نمونه گیری هدفمند مورد مصاحبه قرار گرفتند. مصاحبه ها پس از پیاده سازی به روش تحلیل مضمون ارزیابی شدند.  <br /> <strong>یافته ها:</strong> در این مطالعه دو مفهوم عمده شامل دلایل نیاز به برگزاری برنامه های آموزش مداوم و موانع برگزاری دوره های آموزش مداوم اثربخش توسط مشارکت کنندگان ارائه گردید. دلایل نیاز به برگزاری برنامه های آموزش مداوم شامل چهار موضوع اصلی و موانع برگزاری آموزش مداوم شامل شش موضوع اصلی (موانع فیزیکی، موانع مالی، موانع انگیزشی، موانع نظارتی، موانع اجرایی و موانع سیاستگذاری) و 12 زیرموضوع بودند.<br /> <strong>بحث و نتیجه گیری:</strong>  با توجه به وجود موانع متعدد بر سر راه دستیابی به برنامه های آموزش مداوم تأثیرگذار بر وضعیت تجویز داروها و به منظور رفع این موانع و دستیابی به وضعیت مطلوب، بازنگری در محتوا و کیفیت برگزاری دوره های بازآموزی، برنامه ریزی بر اساس دستاوردهای مطلوب و ارتقای کیفیت مستمر ضرورت دارد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شیرازfa_IR
dc.publisherShiraz University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی صدراfa_IR
dc.relation.ispartofSadra Medical Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30476/smsj.2019.79281.0
dc.subjectتجویز غیرمنطقی داروfa_IR
dc.subjectمصرف غیرمنطقی داروfa_IR
dc.subjectآموزش پزشکیfa_IR
dc.titleآیا برنامه های آموزش مداوم موجب بهبود وضعیت تجویز داروها در ایران می شود؟ یک مطالعه کیفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeOriginal Articlefa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه فارماکولوژی، دانشکده داروسازی و علوم دارویی، واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue3
dc.citation.spage261
dc.citation.epage272
nlai.contributor.orcid0000-0002-2847-6735
nlai.contributor.orcid0000-0002-7811-3406


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد