دوره 2, شماره 7

 

ارسال های اخیر

  • ظرفیت حکمت سیاسی متعالی حکمت محض علامه طباطبایی (روش و نمونه ظرفیت یابی و بازتولید حکمی محض - مدنی؛ اجتماعی و سیاسی) 

    صدرا, علیرضا (انجمن مطالعات سیاسی حوزه, 2015-02-20)
    علامه طباطبایی، قدر مسلّم محیی و مجدد حکمت در دوران معاصر بویژه در شهر، حوزه علمی و مکتب شیعی قم و معلم و مروج حکمت میباشد. ایشان از برجستگان حکمت اجتماعی اسلامی نیز بوده و بلکه برجسته ترین چهرگان شالودهساز و شاخص آن میباشد؛ ...

  • تبیین قلمرو ولایت در فقه سیاسی شیعه 

    شیرخانی, علی؛ داودی, رشید (انجمن مطالعات سیاسی حوزه, 2015-02-20)
    جایگاه حکومت بر اساس فقه شیعه در دو دوره مورد بحث قرار میگیرد: نخست، زمان حضور معصوم، که در این دوره حق حاکمیت برای معصوم(ع) ثابت است؛ دوم، زمان غیبت معصوم، که در این دوره درباره حق حاکمیت میان فقیهان شیعه اختلاف نظر است. ...

  • نقش قدرت نرمِ آموزش عالی در تحقق اهداف انقلاب اسلامی 

    نباتیان, محمد اسماعیل؛ رضاپور, حسین (انجمن مطالعات سیاسی حوزه, 2015-02-20)
    این مقاله با مبنا قراردادنِ کارویژه های آموزش عالی، در صدد تبیین کارآمدی قدرت نرم آموزش عالی در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی برآمده است. در این راستا دو پرسش اساسی مطرح می شود: آموزش عالی ایران از نظر قدرت نرم در چه وضعیتی ...

  • مبانی فقهی اسلام و آزادیهای سیاسی اجتماعی 

    عربشاهی مقدم, عبدالمهدی (انجمن مطالعات سیاسی حوزه, 2015-02-20)
    آزادی از مفاهیم مهمی است که در بسیاری از آموز ههای دینی و غیردینی مطرح شده و هر مکتب با توجه به دیدگاه خود، تعریف خاصی از آزادی بیان کرده است. در فقه اسلامی با توجه به تأکید قرآن بر آزاد بودن انسان، مفهوم آزادی در قالب ...

  • استعاره وقف درباره حکومت 

    ایروش, عبدالمهدی (انجمن مطالعات سیاسی حوزه, 2015-02-20)
    جایگاه و ساختارحکومت متکی و متأثر از نحوه فهم آن از سوی حکومتگران است و حکومتگران بر اساس درک خود از حکومت، ساختارها و مناسبات آن را شکل داده و سازماندهی می کنند. حکومت تملیکیه یا ارباب وار و حکومت ولایتیه یا سرپرست وار، ...

  • بررسی تطبیقی منابع قدرت سیاسی جبهة کفر و ایمان در قرآن کریم 

    آقا مهدوی, اصغر (انجمن مطالعات سیاسی حوزه, 2015-02-20)
    قدرت سیاسی به معنای توان تأثیرگذاری در حوزه اجتماعی، از مباحث محوری سیاست است. براساس نظام قدرت در قرآن کریم، خداوند قادر مطلق است و او بنا بر حکمت، افرادی را از قدرت انجام کار یا تأثیرگذاری بر دیگران برخوردار می گرداند. ...