نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنیک پور, عامرfa_IR
dc.contributor.authorلطفی, صدیقهfa_IR
dc.contributor.authorرضازاده, مرتضیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T21:33:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T21:33:30Z
dc.date.available1399-07-08T21:33:30Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T21:33:30Z
dc.date.issued2017-10-23en_US
dc.date.issued1396-08-01fa_IR
dc.date.submitted2017-07-01en_US
dc.date.submitted1396-04-10fa_IR
dc.identifier.citationنیک پور, عامر, لطفی, صدیقه, رضازاده, مرتضی. (1396). تحلیل رابطه میان فرم شهر و شاخص دسترسی (مورد مطالعه: شهر بابلسر). برنامه ریزی فضایی (جغرافیا), 7(3), 85-106. doi: 10.22108/sppl.2017.105094.1091fa_IR
dc.identifier.issn2228-7485
dc.identifier.issn2476-3357
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/sppl.2017.105094.1091
dc.identifier.urihttp://sppl.ui.ac.ir/article_22535.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/113031
dc.description.abstractفرم شهر، ظرفی است که فعالیت‌های شهری در آن به وقوع می پیوندد. اهمیت فرم شهر به دلیل عملکردهایی است که برای ساکنان یک شهر دارد؛ از‌جمله عملکرد‌های مهم آن میزان دسترسی است. هدف از پژوهش حاضر، سنجش رابطه بین فرم و میزان دسترسی در سطح محلات شهر بابلسر است. پژوهش از لحاظ ماهیت، توصیفی - تحلیلی و بنابر هدف کاربردی است. داده ها و اطلاعات لازم از بلوک‌های آماری مرکز آمار و نقشه های کاربری اراضی شهرداری استخراج شده و برای طبقه‌بندی آن‌ها از نرم‌افزار SPSS و GIS بهره‌گرفته شده است. برای سنجش فرم از 3 شاخص تراکم، اتصال و اختلاط و 10 متغیر مرتبط استفاده شد و برای محاسبه شاخص دسترسی نیز مدل جاذبه هنسن به کار رفت. نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی پیرسون نشان می‌دهد رابطه‌ای مستقیم و معنادار بین فرم فشرده و دسترسی (668/0r =) دیده می‌شود و فشردگی تأثیر مستقیمی بر افزایش میزان دسترسی‌ها دارد. این موضوع در مناطق مرکزی شهر بیشتر دیده می‌شود؛ به طوری که هرچه محلات فشرده‌تر شوند میزان دسترسی افزایش چشمگیری می‌یابد. بر اساس نتایج، 3 شاخص اصلی فرم تأثیر مستقیم و معناداری بر شاخص دسترسی داشته که با توجه تفاوت آن‌ها در محلات مختلف نتیجه آن عدم تعادل در ساختار فضایی شهر بابلسر بوده است. از دیگر یافته‌های این پژوهش، نسبت بالای مالکیت خودرو در مناطق فشرده شهر بابلسر نسبت به مناطق پیرامونی است که این موضوع می تواند با اصل پیاده‌مداری که از اصول مهم دستیابی به فرم شهر پایدار است تناقض داشته باشد.fa_IR
dc.format.extent715
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofبرنامه ریزی فضایی (جغرافیا)fa_IR
dc.relation.ispartofSpatial Planningen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/sppl.2017.105094.1091
dc.subjectدسترسیfa_IR
dc.subjectفرم شهرfa_IR
dc.subjectتراکمfa_IR
dc.subjectاتصالfa_IR
dc.subjectبابلسرfa_IR
dc.subjectجغرافیا و برنامه ریزی شهریfa_IR
dc.titleتحلیل رابطه میان فرم شهر و شاخص دسترسی (مورد مطالعه: شهر بابلسر)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue3
dc.citation.spage85
dc.citation.epage106


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد