نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorضرابی, اصغرfa_IR
dc.contributor.authorمحبوب فر, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T21:33:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T21:33:20Z
dc.date.available1399-07-08T21:33:20Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T21:33:20Z
dc.date.issued2014-02-20en_US
dc.date.issued1392-12-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-14en_US
dc.date.submitted1395-03-25fa_IR
dc.identifier.citationضرابی, اصغر, محبوب فر, محمدرضا. (1392). کاربرد مدل SWOT- QSPM در تدوین استراتژی توسعه گردشگری شهر کاشان. برنامه ریزی فضایی (جغرافیا), 3(4), 37-58.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7485
dc.identifier.issn2476-3357
dc.identifier.urihttp://sppl.ui.ac.ir/article_15976.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/112968
dc.description.abstractگردشگری به عنوان یکی از مهمترین راههای توسعه و رشد اقتصادی در جهان به شمار می رود، ولی در ایران به دلایل فراوان هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. در این میان، شهر کاشان علیرغم شرایط جغرافیایی و تاریخی مناسب و برخورداری از معماری اصیل ایرانی، خانه های تاریخی، مساجد، بازار، تپه های باستانی، صنایع دستی، آیین ها و مراسم خاص مانند: گلابگیری و قالی شویان و بسیاری جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی دیگر، نتوانسته است هماهنگ با این قابلیت های بسیار بالا، صنعت گردشگری خود را متحول سازد. هدف این مطالعه، بررسی مزیت ها و محدودیت های توسعه کانون های گردشگری شهرکاشان و انتخاب استراتژی مناسب در جهت توسعه صنعت گردشگری منطقه است. این پژوهش که بر اساس مدل ترکیبی تحلیل استراتژیک SWOT و مدل برنامه‌ریزی استراتژیک QSPM است، به بررسی یافته‌های مطالعات کتابخانه‌ای و نتایج یک بررسی میدانی از طریق توزیع پرسشنامه بین گردشگران و همچنین مصاحبه با کارشناسان حوزه گردشگری پرداخته است. تحلیل های حاصل از مدل SWOT نشان می دهد که این شهر علی رغم برخورداری از ظرفیت تبدیل شدن به یک منطقه نمونه گردشگری در سطح ملی و بین المللی، تعدد تصمیم گیران، ضعف مدیریتی، فقدان ثبات در مدیریت گردشگری منطقه و همچنین نامناسب بودن زیرساخت های محیطی و کالبدی را به عنوان موانع اساسی در جهت رسیدن به این هدف در مقابل خود دارد. در عین حال، جدول اولویت بندی استراتژی های انتخاب شده QSPM بیانگر آن است که از میان پنج استراتژی برگزیده، استراتژی تأکید بر توسعه گردشگری فرهنگی- تاریخی به دلیل وجود مزیت های نسبی این نوع گردشگری در منطقه، نسبت به دیگر استراتژی ها از اولویت بالایی برخوردار است.fa_IR
dc.format.extent645
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofبرنامه ریزی فضایی (جغرافیا)fa_IR
dc.relation.ispartofSpatial Planningen_US
dc.subjectگردشگریfa_IR
dc.subjectشهر کاشانfa_IR
dc.subjectبرنامه ریزیfa_IR
dc.subjectتحلیل SWOTfa_IR
dc.subjectمدل QSPMfa_IR
dc.titleکاربرد مدل SWOT- QSPM در تدوین استراتژی توسعه گردشگری شهر کاشانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue4
dc.citation.spage37
dc.citation.epage58


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد