دوره 12, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
تحلیل حکمی حقیقت علم و هم آوایی با روایت «قذف علم در قلب»
(دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2024-06-21)بدون شک معارف شریعت علاوه بر عهده داری هدایت، کاشف از واقعیت نیز بوده و گاه نهایی ترین دست آوردهای علم بشری در لطیف ترین عبارات شرعی منعکس شده است؛ اما در این میان، برخی از دیدگاه های درون دینی در تقابل با یگدیگر، هر یک ...
-
پژوهشی دربارۀ انسانشناسی اثولوجیا از منظر ملاصدرا
(دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2024-06-21)اثولوجیا انسان شناسی را در قوس نزول و قوس صعود بررسی می کند در قوس نزول انسان عقلی، انسان نفسی، و انسان حسی و در قوس صعود، بازگشت این مراتب انسانی به موطن اصلی را تبیین میکند. مسئله این نوشتار بررسی خوانش ملاصدرا از ...
-
جایگاه «وجود لابشرط» در فلسفه ملاصدرا (با تأکید بر مراتب سهگانه وجود)
(دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2024-06-21)چکیده:از طرفی «حقیقت وجود» در حکمت متعالیه عنوانی است که ملاصدرا در مسائل مهم فلسفی بر آن تکیه دارد و احکام ویژه ای مانند اصالت، وحدت و تشکیک را خصوص این عنوان مطرح می کند و از طرف دیگر وی فقط سه قسم وجود را برمیشمارد: ...
-
نقد دیدگاه فلوطین در باب حقیقت زمان بر اساس مبانی ملاصدرا
(دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2024-06-21)فلوطین بزرگترین فیلسوف نوافلاطونی و از شاخص ترین متفکران دوران باستان است که اندیشه های او تأثیر بسیاری بر فلاسفه بعدی گذارده است. مسئلة زمان، نزد فیلسوفان و مکتبهای فلسفی بعد از ارسطو بهویژه در تفکّر فلوطین، اهمیّت زیادی ...
-
حل مسئلة بی معنایی زندگی از منظر نوصدرائیان با تکیه بر آراء جوادی آملی
(دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2024-06-21)تک خداباوری کلید حل مسئلة بی معنایی زندگی انسان معاصر می باشد. نسبت خداباوری و معنای زندگی همان نسبت خورشید و نور خورشید می باشد، به این معنا که معنای زندگی انسان معاصر لحظه به لحظه به خداوند وابسته است. دیدگاه جوادی آملی ...
-
بازخوانی انسان شناسی ملاصدرا بر اساس خداشناسی و جهان شناسی در حکمت متعالیه
(دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2024-06-21)حکمت متعالیه صدرایی یک نظام فلسفی واحد است که ارتباط معقول و منسجمی میان سه حیطه خداشناسی، انسان شناسی و جهان شناسی برقرار می کند به طوری که شناخت یکی بدون دیگری امکان پذیر نیست و همین پیوستگی میان این سه مفهوم این امکان ...
-
واکاوی عینیت تجربه شهودی در هندسه معرفت دینی علامه طباطبایی و فخررازی
(دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2024-06-21)شهود از اضلاع مهم هندسه معرفت دینی و از منابع کسب معرفت محسوب میشود. پرسش از عینیت متعلق تجربه عرفانی از سوالات اساسی مطرح در این حوزه است. در پاسخ به این پرسش برخی نظریه ذاتگرایی را پذیرفته و برخی دیگر معتقد به ...
-
تفاهم یا تقابل ابن سینا و ملاصدرا در مساله حدوث نفس انسان
(دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2024-06-21)پژوهش پیش رو درباره حدوث نفس انسانی است؛ آیا نفس انسانی قدیم است یا حادث؟ آیا حادث روحانی است یا جسمانی؟ آراء پیرامون آن، متفاوت و گهگاه متضاد است و دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا از سوی طرفداران دو مکتب سینوی و صدرائی مجادلات ...
-
تحلیل و تبیین دیدگاه صدرالمتألّهین پیرامون حقیقت نور محسوس
(دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2024-06-21)بحث و بررسی پیرامون مقولات و اقسام آن همواره از جمله مباحث حائز اهمّیّت در میان مسائل فلسفی محسوب میگردد. مقولۀ کیف یکی از این مقولات دهگانه است. این مقوله مشتمل بر اقسام مختلفی است که کیف محسوس یکی از انواع آن بهشمار ...
-
تبیین و بررسی انتقادی عاملیت انسان در فلسفه صدرالمتالهین بر مبنای نظریه اسلامی عمل
(دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2024-06-21)با توجه به اهمیت عمل در فلسفه اسلامی اما این مؤلفه در نگاه ملاصدرا مبهم و به اجمال بحث شده است. بر این مبنا، این پژوهش درصدد است پس از تبیین مفهوم عاملیت در فلسفه ملاصدرا با نگاه انتقادی بر مبنای نظریه اسلامی عمل بپردازد ...
-
بررسی ادعای تقلیلگرائی حکمت متعالیه در هستیشناسی بر پایۀ عدمانگاری شر
(دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2024-06-21)تاریخ فلسفۀ اسلامی گواه است، مسائل و مطالب حکمت اسلامی، به ویژه مسائل هستیشناخت، از ویژگی «سهل و ممتنع» برخوردار است. کم نبوده و نیستند افرادی که با ادعای خودآموزی به ورطۀ انحراف فروغلتیده و برای اثبات کژروی خود دست به ...
-
تواتر شهودات عرفانی؛ صورتبندی و چالشها
(دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2024-06-21)در حل مسئلة حجیت غیری شهودات عرفانی و تعمیم آنها در حق غیرعارفان یکی از راهکارهای مطرحشده بهرهگیری از تواتر آنها است. بر اساس این راهکار چنین ادعا میشود که برخی از مشهودات عرفان نظری را میتوان از قبیل متواترات دانست ...



