دوره 8, شماره 28
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
دلایلی چند بر توارث گویش بهدینی از صورت جنوبی فارسی میانه ساسانی
(فاطمه نعیمی حشکوائی, 2012-05-21)در دوره ساسانیان زبانها و گویشهای متعددی در نواحی وسیعی از ایران وجود داشت، اما زبان رسمی این سلسله که آن را «فارسی میانه ساسانی» میخوانیم مسلماً خود زیر شاخه هایی یافته است به ویژه که به دو شاخه اصلیتر در شمال(دری) ...
-
یادداشتهایی بر پژوهشهای مانوی
(فاطمه نعیمی حشکوائی, 2012-05-21)نوشتۀ حاضر بخشی از یادداشتهای پراکنده نگارنده در مطالعات مانوی، مشتمل بر جوانب و وجوه گوناگونِ این دسته از تحقیقات ایرانی، یعنی پژوهشهای مربوط به آموزه، آیین، تاریخ، فلسفه، هنر و ادبیات مانوی و نیز تحقیقاتی است که به ...
-
بررسی تطبیقی فرگرد هفتم بغ نسک با یسن گاهانی سی و یکم و زندِ آن
(فاطمه نعیمی حشکوائی, 2012-05-21)بغ نسک یکی از نسک های اوستای دوره ساسانی است که هر چند متن اوستایی آن باقی نمانده است اما خلاصهای از مطالب آن، آن گونه که مولف یا مولفان دینکرد دریافته اند در دینکرد نهم آمده است. این متن که شامل بیست و دو فرگرد است ...
-
آجر نوشته عیلامی هوتلوتوش-اینشوشینک به دست آمده از قلعه افغان
(فاطمه نعیمی حشکوائی, 2012-05-21)دوره عیلامی از دورههای مهم در تاریخ ایران است. از این دوره کتیبه های بسیاری به دست آمده است. وسعت قلمرو این دوره سبب شده هر از گاهی کتیبه های تازه ای به دست آید. مقاله حاضر در خصوص یک آجرنوشته تازه یافته در حفاریهای ...
-
پیشینه نقش مار درعیلام و جیرفت وتصویر آن در آیین زردشتی
(فاطمه نعیمی حشکوائی, 2012-05-21)مار خزنده معروف، از جانورانی است که در اساطیر بسیاری از اقوام و ملل به صور گوناگون مطرح است. در ایران نیز این جانور حجم زیادی از نقوش را به خود اختصاص داده است. چنین به نظر میرسد که این نقش، مفهوم خاصی با خود داشته، نماد ...
-
سُغدی نوشته ها:از متن خام تا طبقه بندی قصه ها
(فاطمه نعیمی حشکوائی, 2012-05-21)از زبان سُغدی که از مهمترین زبانهای ایرانی میانۀ شرقی و زبان میانگان جاده ابریشم در سده های ششم تا دهم میلادی (چهارم قمری) است آثار بسیاری به سه خط سُغدی، مانوی و سریانی برجای مانده است. این متون در طول سدۀ بیستم میلادی، ...



