دوره 4, شماره 14
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
پدیدارگرایی و ترجمه ناپذیری گزاره های شیئی
(پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2002-05-22)چکیده: پدیدارگرایی[2] اشیای مادی را ترکیبی منطقی[3] از دادههای حسی[4] میداند. از این رو، سخن گفتن در باب اشیای مادی به معنای سخن گفتن دربارة دادههای حسی است. به بیان دیگر، گزارههای شیء مادی[5] یا گزارههای شیئی[6]، ...
-
کواین و گزاره های تحلیلی
(پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2002-05-22)چکیده: بررسی ملاک تمایز گزارههای تحلیلی و ترکیبی از یکدیگر از مباحث مهم معرفتشناختی معاصر است. در این مقاله دیدگاه «کواین» دربارة گزارههای تحلیلی و ترکیبی مورد بررسی قرار گرفته است، کواین با نقد مفاهیمی همچون ترادف و ...
-
شکاکیت
(پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2002-05-22)چکیده: معرفتشناسان معرفت را به «باور صادق موجه» تعریف میکنند. شکاک میگوید، معرفت با این تعریف، امکان ندارد مصداق داشته باشد یعنی علم به واقع امکان ندارد و اگر معرفت با این ویژگیها مصداق هم پیدا کند ما از علم خود با خبر ...
-
پیام متین
(پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2002-05-22)خلاصه ماشینی:"2. در عین حال، ممکن است سؤال یا اشکال شود که: حتی اگر همة مطالب مذکور در بند (1) را بپذیریم، در نهایت، قبول کردهایم که از معرفتشناسی گریز و گزیری نیست؛ اما مگر همة علوم و معارف مورد حاجت را میتوان ــ و باید ...
-
مسئولیت کیفری و مدنی پزشک
(پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2002-05-22)چکیده: در این مقاله ابتدا دیدگاه فقهای عظام اعم از شیعه یا سنی با رعایت شرایطی دربارة دو مبنای «طبابت واجب کفایی است» و «قاعدة احسان» بررسی شده است. سپس نگارنده به مسئولیت کیفری یک پزشک از لحاظ تعریف این اصطلاح، مواد ...
-
Three Approaches to Epistemology: Classical, modern and Contemporary
(پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2002-05-22)خلاصه ماشینی: "Controversy about the nature of one's basic beliefs, however, and about their revisability, must not be allowed to obscure the two more important points: (1) that it is often impossible to specify the ...
-
مفهوم الغربة فی تصوف محیی الدین بن عربی
(پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2002-05-22)چکیده: تعرض صاحب المقال حول مفهوم الغربة العرفانیة و معانیها فی تصوف ابن عربی و أشار ایضا باختصار حول رسالة الغربة التی کتبها أبو حیان التوحیدی. و الفوارق بین السفر و الفرار و الغربة من کتابات ابن عربی، و هکذا تعرض من نوع ...
-
فلسفه: بازنگری فهم عرفی (گزارشی از رأی مور در باب ماهیت فلسفه)
(پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2002-05-22)چکیده: آنچه در پی میآید، بیشتر، گزارشی است از رأی جرج ادوارد مور[2] فیلسوف معروف انگلیسی (1873-1958)، در باب ماهیت فلسفه. این گزارش، عمدتا، مبتنی است بر فصل اول کتاب وی: Some Main Problems of Philosophy (= پارهای از ...



