دوره 12, شماره 43
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
مقدمهای بر پیوندهای فرهنگی-اجتماعی شمالباختری و جنوبخاوری فلات ایرانِ دوران مفرغ ؛ مطالعۀ موردی سفالینههای منقوش
(پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center, 2024-03-20)چگونگی پیوندها و تشابهات فرهنگی-اجتماعی مردمان پهنههای گوناگون فلات ایرانِ پیشازتاریخِ پایانی، از مسائل مهم باستانشناسی ایران است. با وجود شرایط اقلیمی متفاوت، فاصلۀ جغرافیایی و همجوارنبودن مناطق شمالباختری و ...
-
تحلیل نگارۀ «ازدواج رام و سیتا»
(پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center, 2024-03-20)شاید در میان آثار ادبی باستانی هندوستان، دو منظومۀ رامایانا و مهاباراتا از اهمیت بیشتری دارند و از ارکان اصلی ادبیات حماسی این کشور هستند. این حماسه زندگی راما، فرزند محبوب دشرت، پادشاه سرزمین کوشالا را در تبعید به همراه ...
-
واکاوی قدرت در تولید قالیهای بیبیباف منطقۀ چالِشتُر
(پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center, 2024-03-20)فرش یکی از اصیلترین هنرهای سنتی ایران بهشمار میرود که مطالعه و بررسی آن نشان میدهد در پس صورت زیبا و چشمنواز آن نظامهای قدرت و گاه بیرحمی وجود دارد، که نقش بهسزایی در اوج و افول آن دارد. منطقۀ چالشتر از توابع استان ...
-
بازیابی بنمایه و سیر تحول نقش عقاب دوسر در هنر ایران از دورۀ باستان تا سلجوقی
(پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center, 2024-03-20)در تمدنهای باستانی همچون ایران و بینالنهرین، نقش عقابی دیده میشود که دارای دوسر-به سمت راست و چپ متمایل گشته- و با بالهای گشوده است. تداوم بهکارگیری این نقش تا دورۀ اسلامی در ایران و آناتولی باعث شد تا بهعنوان نماد ...
-
بررسی همانندی سرپوشها در الگوهای پوششی و معماری (گزارش همانندی هشت الگوی سرپوش انسانی با سرپوشهای معماری در کاخ توپکاپی)
(پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center, 2024-03-20)برای رمزگشایی از خاستگاه نقشها و آرایههای هنری، لازماست علاوه بر شناخت تمایلات عمدۀ ذهن انسان، روند دادوستد شکلی بین هنرهای خویشاوند هم، مورد بررسی قرار گیرد تا با آشکارشدن اشتراکات ریختشناسانه، امکان تحلیل منطقی آنها ...
-
سنت جاهلی یا سنت الهی؟
(پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center, 2024-03-20)در طول 45 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بهدنبال مطالبات هویتمدار از سوی جامعه، جریانی که ریشۀ آن در غرب معاصر کاشته شده بود، به یکی از صحنهگردانهای اصلی سیاستگذاری رسمی هنر علیالخصوص در مراکز دانشگاهی تبدیل شده ...



