نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسدپور, علیfa_IR
dc.contributor.authorبرزگر, پریاfa_IR
dc.contributor.authorکشاورزی, نیلوفرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T21:13:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T21:13:44Z
dc.date.available1399-07-08T21:13:44Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T21:13:44Z
dc.date.issued2017-10-23en_US
dc.date.issued1396-08-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-23en_US
dc.date.submitted1395-04-03fa_IR
dc.identifier.citationاسدپور, علی, برزگر, پریا, کشاورزی, نیلوفر. (1396). تصویر ذهنی کودکان از منظر خیابان‌های شهری. فصلنامه مطالعات شهری, 6(24), 27-40.fa_IR
dc.identifier.issn2322-2875
dc.identifier.urihttp://urbstudies.uok.ac.ir/article_55759.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/105764
dc.description.abstractخیابان به لحاظ ساختاری و محتوایی بخش مهمی از انتظام فضایی شهر را تشکیل می‌دهد. منظر خیابان همچون منظر شهری واجد ابعاد عینی و ذهنی است. از سویی کودکان که موضوع مهمی در مطالعات محیطی در چند دهه‌ی گذشته بوده‌اند، به سبب مقیاس ذهنی و جسمی متفاوتی که با بزرگ‌سالان دارند، تصویر ذهنی متفاوتی از خیابان خواهند داشت که موضوع پرداخته ‌شده‌ای نیست. بنابراین هدف این پژوهش شناسایی عوامل کالبدی (عناصر و اجزاء) و غیر کالبدی (رفتارها، رویدادها و خاطره‌ها) مؤثر در تصویر ذهنی کودکان 5 تا 7 سال از منظر خیابان‌های شهری شیراز است که این کار از نظر موضوع پژوهش (خیابان) و توجه به کودکان ایرانی در تحقیق نوآورانه است. روش‌شناسی این پژوهش مبتنی بر راهبردهای همبستگی و کیفی است. تصاویر ذهنی با تکنیک «نقشه‌های کروکی‌وار» (ترسیم کودکان) که از دسته روش‌های طراحی- ترسیمی (زایشی) هستند استخراج شده است. مزیت این روش همانا فراهم آوردن زمینه‌ای برای بیان‌های غیر کلامی است که کودکان را فعال و خلاق می‌نماید. در مجموع 118 نقاشی با این روش گردآمده که ضمن تحلیل توصیفی آماری به روش تحلیل عاملی اکتشافی نیز با نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد واکاوی قرار گرفتند. ترسیم‌ها که با راهنمایی مربیان خوانش شدند، در بیشتر موارد خیابانی مستقیم را نشان می‌دهند. گونه‌شناسی عناصر کالبدی ساختار خیابان اولویت ترسیم خودرو، خط‌کشی خیابان و چراغ‌راهنما را نشان می‌دهد. از میان عناصر و عوامل طبیعی، خورشید و ابر بیشترین فراوانی را داشتند. ترسیم انسان بیش از انواع موجودات زنده بوده است. اغلب ساختمان‌های ترسیم‌شده نیز از گونه بلند‌مرتبه بودند. درکل میزان گوناگونی رنگ‌ها و جزئیات، اندک ارزیابی گردید و بیشترین اغراق در ترسیم به ترتیب از آنِ خودرو، چراغ راهنمایی و انسان بود. تحلیل عاملی سنجه‌‌ها در کل 6 عامل را در تشکیل تصویر ذهنی کودکان شناسایی نمودند که به ترتیب عبارتند از: «طبیعت و بازی»، «مقررات خیابان»، «طبیعت آسمان»، «ساختار خیابان»، «منظر شهر» و «ساختار تقاطع». در کل عواملی که به هندسه، ساختار و نظم حاکم بر خیابان مربوط بودند، بیشترین فراوانی را در تصویر ذهنی کودکان دارند. فقدان فعالیت‌های انتخابی و اجتماعی در ترسیم‌ها بیانگر ضعف خیابان‌های شهرهای کشور در تحقق رویدادها است که کاهش سرزندگی را در پی داشته است.fa_IR
dc.format.extent1000
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه کردستانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه مطالعات شهریfa_IR
dc.relation.ispartofUrban Studies (Persian)en_US
dc.subjectتصویر ذهنیfa_IR
dc.subjectنقشه‌های کروکی‌وارfa_IR
dc.subjectمنظر خیابان‌fa_IR
dc.subjectطبیعت و بازیfa_IR
dc.subjectطبیعت آسمانfa_IR
dc.subjectمنظر شهریfa_IR
dc.titleتصویر ذهنی کودکان از منظر خیابان‌های شهریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمدیر گروه معماری داخلی دانشگاه هنر شیرازfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری شهرسازی دانشگاه هنر اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد معماریfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue24
dc.citation.spage27
dc.citation.epage40
nlai.contributor.orcid0000-0002-6837-0804


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد