دوره 15, شماره 3
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
نگاهی به تعریف «معنا» و «واقعیت» نزد ژان بودریار و بازتاب آن در هنر پست مدرن
(دانشگاه الزهرا, 2023-09-23)پستمدرنیسم، چه در نظریه و چه در هنر، با وضعیتی معناگریز و شناختناپذیر مواجه است و تعیّنستیزی و عدمقطعیت از بنمایههای اصلی آن بهشمار میآید. بودریار بهعنوان یکی از اثرگذارترین نظریهپردازان و ناقدان پستمدرنیسم، ...
-
گونهشناسی فنی و بصری چلنگریهای دَر و پنجرههای تهران عصر پهلوی دوم
(دانشگاه الزهرا, 2023-09-23)ابنیه تهران در دوره پهلوی دوم دارای چلنگری با طرحهای متنوع هستند که نشان از هنر دست آهنگران تهرانی است. هدف مقاله، بررسی شیوه طراحی، ساخت و تکنیکهای بهکار رفته در چلنگریهای در و پنجره تهران دوره پهلوی دوم است و به دنبال ...
-
بازخوانی خانوادههای گره بر اساس لایه پنهان در ساختار پایه
(دانشگاه الزهرا, 2023-09-23)گرهها الگوهای هندسی منطبق بر قواعد ریاضیات هستند که در عین پایبندی به قواعد ریاضی دارای ساختاری انعطافپذیر برای تنوع در طراحی هستند. این انعطافپذیری از آنجا شکل میگیرد که، گرههایی که از یک ساختار واحد مشتق میشوند ...
-
بررسی تطبیقی شکل و صور تزیینی صورتهای فلکی در سه نسخه صورالکواکب عبدالرحمان صوفی
(دانشگاه الزهرا, 2023-09-23)اخترشناسی از قدیمیترین دانشهای بشری است. «ابوالحسن عبدالرحمن صوفی رازی فَسوی» ستارهشناس برجسته ایرانی سده چهارم است که در دوران دیلمیان در فارس میزیست. وی کتاب صورالکواکب را که نسخه تصحیح شدهای از المجسطی بطلمیوس بود، ...
-
تحلیل معنا در قالیچه کلیمی قادر مطلق با موضوع قربانی کردن بر مبنای نظریه آیکونولوژی اروین پانوفسکی
(دانشگاه الزهرا, 2023-09-23)قالیچههای تصویری کلیمی با وجه دینی و نمادین، یکی از ساحتهای قابل مطالعه در بستر مطالعات نظری از جمله نظریه و رویکرد آیکونولوژی (شمایلشناسی) است؛ که به جهت تحلیل و تفسیر متون تصویری و دستیابی به معنای عمیق یک تصویر از ...



