دوره 15, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • مطالعه تطبیقی نقش، رنگ و تکنیک در ارسی­های قاجاری شهرهای آمل و تبریز 

    مدهوشیان نژاد, محمد؛ اکبری, سودابه (دانشگاه الزهرا, 2023-05-22)
     پنجره­های ارسی از جمله پرتکرارترین عناصر تزیینی کارکردی در بناهای قاجاری هستند که علی­رغم ظاهری مشترک، به­نظر متاثر از ویژگی­های بومی هر ناحیه، ساخته و تزیین می­شدند. از جمله مناطقی که این عناصر در آن‌جا با تعدد کمی برجای ...

  • تحلیل فرآیند خوانش عکس بر اساس نظریه کنشگر – شبکه 

    مهدی زاده, علیرضا (دانشگاه الزهرا, 2023-05-22)
    عکس همانند سایر متون هنری به‌محض این‌که وارد یک شبکۀ ارتباطی می‌شود در معرض انواع پرسش‌ها قرار گرفته و این‌گونه کنشی تحت عنوان خوانش عکس آغاز می‌شود. منتقدان از پایگاه‌های فکری متفاوت، به‌روش‌ها و رویکردهای گوناگون با عکس ...

  • سبک زندگی و اثربخشی نقوش انسانی خانه ابریشمی بر ماندگاری جایگاه اجتماعی 

    سهیلی, جمال الدین؛ علاالدینی, عظمی (دانشگاه الزهرا, 2023-05-22)
     سبک زندگی مفهومی است که با انتخابی شدن روش زندگی معنا پیدا می­کند و به شخصیت و ترجیحات افراد برمی­گردد. با روی کارآمدن سلسله قاجار درتاریخ پررمز و راز ایران به واسطه پیشرفت‌هایی که در جنبه­های اجتماعی­­-اقتصادی، فرهنگی و ...

  • تحلیل محتوای بازنمایی اشیای روزمره در آثار عکاسان معاصر ایرانی با تاکید بر روش پل جی 

    دیانت, فرشته؛ محمدی راد, امیرعباس؛ شایگان فر, نادر (دانشگاه الزهرا, 2023-05-22)
     با مطالعه­ ویژگی­های متفاوت عکس­های هنرمندان معاصر زن و مرد در پرداختن به اشیا و انتخاب سبک هنری پاسخ به این پرسش که، چه تفاوت معناداری در عکس­­های مردان و زنان از بازنمایی اشیای روزمره به چشم می­خورد، ضروری می­نماید. ...

  • چیستیِ ادراک در نسبت با رازآمیزیِ آثار هنری مدرن بر اساس اندیشه مرلوپونتی 

    برزنجی, سید نوید؛ بختیاریان, مریم؛ شیبانی رضوانی, فیروزه (دانشگاه الزهرا, 2023-05-22)
     ادراک و بدن‌مندی در فلسفۀ مرلوپونتی شانی هستی‌شناسانه دارد. در ادراک فاصلۀ سوژه و اُبژه برداشته می‌شود؛ زیرا در ادراک و به‌ویژه، ادراک حسی، نظرورزی در کار نیست. سوژه، به­عنوان موجودی که در-جهان-بودن از مولفه‌های اساسیِ ...