| dc.contributor.author | پنجه باشی, الهه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-06-09T02:23:19Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-08-31T02:23:20Z | |
| dc.date.available | 1402-06-09T02:23:19Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-08-31T02:23:20Z | |
| dc.date.issued | 2023-01-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-11-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2022-09-29 | en_US |
| dc.date.submitted | 1401-07-07 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | پنجه باشی, الهه. (1401). مطالعه ویژگیهای نقاشی طبیعت بیجان در نقاشی دوره فتحعلی شاه قاجار1772- 1834م/1185- 1250 ه.ق. نگارینه هنر اسلامی, 9(24), 107-126. doi: 10.22077/nia.2023.5660.1651 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2382-9885 | |
| dc.identifier.issn | 2717-1930 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22077/nia.2023.5660.1651 | |
| dc.identifier.uri | https://niamag.birjand.ac.ir/article_2383.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1027734 | |
| dc.description.abstract | طبیعت بیجان از موضوعاتی است که دردوره اول قاجار درنقاشی ها دیده می شود ولی درسایه پیکرنگاری دربار هنررسمی این دوران کمتر دیده شده است. طبیعت بیجان به عنوان موضوعی مستقل درحاشیه نقاشی های دوران اول قاجاردیده می شود. این نقاشی به صورت تزیینی بوده و هم به صورت مستقل و هم در ترکیب با پیکرنگاری زنان دیده می شود. در نقاشی طبیعت بیجان در سفره های رنگین غذا و میوه ها با رنگ های متنوع ترسیم شده اند و گاه حیوانی همچون گربه، خرگوش و کبک در کنار سفره دیده می شود. هدف این پژوهش برای پی بردن به ویژگی های نقاشی طبیعت بیجان در دوره اول قاجار و ویژگی های تجسمی آن درترکیب با موضوعات دیگر درهنراین دوره است. سوال نقاشی طبیعت بیجان درهنر دوران اول قاجار دارای چه ویژگی های تجسمی است؟ به صورت مستقل و ترکیب با عناصر دیگر چگونه کار می شده است؟ روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و بررسی نمونه های نقاشی دوره اول قاجار است و شیوه تحلیل براساس بررسی اصول و قواعد تجسمی به کاررفته درهنر طبیعت بیجان درنقاشی است. نتایج این پژوهش نشان می دهدطبیعت بیجان درنقاشی های این دوران هم به صورت مستقل کار شده که تعداد محدودی با ویژگی های مشخص است و هم با پیکرنگاری به ویژه زنان و حیوانات ترکیب شده است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایران | fa_IR |
| dc.publisher | University of Birjand | en_US |
| dc.relation.ispartof | نگارینه هنر اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Negarineh Islamic Art | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22077/nia.2023.5660.1651 | |
| dc.subject | قاجار | fa_IR |
| dc.subject | نقاشی | fa_IR |
| dc.subject | طبیعت بیجان | fa_IR |
| dc.subject | خوراکی | fa_IR |
| dc.subject | حیوان | fa_IR |
| dc.subject | پژوهش هنر | fa_IR |
| dc.title | مطالعه ویژگیهای نقاشی طبیعت بیجان در نقاشی دوره فتحعلی شاه قاجار1772- 1834م/1185- 1250 ه.ق | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه نقاشی داشنیار دانشکده هنر الزهرا | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 24 | |
| dc.citation.spage | 107 | |
| dc.citation.epage | 126 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-5631-8622 | |