دوره 7, شماره 22
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
نمود کنشهای زیباییشناسانۀ شوپنهاوری در تصاویر «هفتاد سنگ قبر» یدالله رویایی
(دانشگاه مازندران, 2023-08-23)«شعر حجم» یکی از جریانهای شعری معاصر است که در زمستان 1348 با انتشار بیانیۀ «حجمگرایی» حرکت گروهی خود را تثبیت کرد. یدالله رویایی نیز، شاعر برجستۀ این جریان، در طول زمان تلاش کرد تا مبانی فکری و ویژگیهای این جریان شعری ...
-
بررسی تطبیقی وجوه تعالی مفاهیم سوررئالیسم در رسالۀ قشیریّه
(دانشگاه مازندران, 2023-08-23)سوررئالیسم دارای اصولی است که مهمترین آنها عبارتند از تخیّل، نگارش خودکار، تصادفعینی، امر شگفت و جادو، خواب و رؤیا و ... . هرچند این مکتب در اروپا مطرح شد و رسمیّت یافت، امّا پیش از آن نمودهایش در عرصههای مختلف ...
-
بررسی فرمالیستی-تطبیقی هنجارگریزی و آشناییزدایی در شعر شاعران معناگرا و صورتگرا با تاکید بر احمد شاملو و یدالله رؤیایی
(دانشگاه مازندران, 2023-08-23)صورت و ظاهر هر اثر ادبی، معماری واژهها با استفاده از صنایع ادبی و هنرسازههاست. معنا نیز، پیام یا جریان فکری است که شاعر یا نویسنده قصد دارد با استفاده از آشناییزدایی و هنجارگریزی آن را برای مخاطب، تازه جلوه دهد. درک ...
-
شکایت در مجموعه شعر «خطّی ز سرعت و آتش» سیمین بهبهانی از نگاه رمانتیسم
(دانشگاه مازندران, 2023-08-23)یکی از تأثیرات مهم مکتب رمانتیسم بر شاعران ایران، توسعهی جهانبینی و در ادامه، افزایش دامنهی میزان اعتراضات و شکواییههای آنان در قبال مسائل مختلف اجتماعی بوده است. این مسأله بهویژه زمانی که بیعدالتیها، چالشها، ...
-
ارجاعات میان متنی آثار منظوم اخوان ثالث (با تکیه بر مکتب فرانسوی ادبیات تطبیقی و رویکرد بینامتنی)
(دانشگاه مازندران, 2023-08-23)مهدی اخوان ثالث با توجّه به تسلّط بینظیرش بر ادبیات کلاسیک فارسی یکی از معماران بزرگ شعر معاصر فارسی است. با نگاهی به کارنامۀ آثارش میتوان دریافت که او سه چهرۀ متمایز دارد:شاعر و پژوهشگر، منتقد و تئوریسین شعر نو نیمایی ...



