Iranian Journal of Applied Linguistics: Recent submissions
در حال نمایش موارد 41 - 60 از 167
-
A Qualitative Evaluation of an Online Teacher Training Program in Iran: EFL Teachers’ Perceptions
(Tehran, Kharazmi University, 2021-09-01)With the rapid growth of online education, many language teachers are seeking to gain the necessary skills and knowledge to teach English language courses online. This study investigates the effectiveness of an online ...
-
Writing Formative Assessment for IELTS Preparation Courses: Investigating Iranian Teachers’ Knowledge and Beliefs
(Tehran, Kharazmi University, 2021-03-01)IELTS preparation courses have gained significant popularity in Iran in the past decade. Although teachers in such an exam-oriented context have started to use formative assessment to improve their writing instruction, ...
-
The Relationship between Selective Attention and Simultaneous Interpreting Performance in Undergraduate Students of Translation
(Tehran, Kharazmi University, 2021-03-01)Complexity of simultaneous interpreting has long attracted the interest of researchers and led them to explore different linguistic, psychological, cognitive, social, and neurological factors involved in enabling the human ...
-
Role of L1 and L2 in the Organization of Iranian EFL Lived Narratives
(Tehran, Kharazmi University, 2021-03-01)People are constrained by their culture and social life when telling stories. A second language learner then cannot be expected to tell stories in the target language without cross-cultural effects that influence the way ...
-
Self-Regulation, Goal Orientation, Tolerance of Ambiguity and Autonomy as Predictors of Iranian EFL learners’ Second Language Achievement: A Structural Equation Modeling Approach
(Tehran, Kharazmi University, 2021-03-01)The identification of the cognitive, affective, social and even physiological factors affecting second or foreign language learning routes and rate has for long been a challenging aspiration for second language researchers. ...
-
قدرت پیش بینی دانش نحوی، وسعت واژگان و راهبردهای فراشناختی در روان خوانی زبان دوم
(Tehran, Kharazmi University, 2020-09-01)روان خوانی یک توانایی چندوجهی است که متاثر از چندین فرآیند زبانی و غیر زبانی است. بر این اساس، شناخت مولفه های مهم روان خوانی در برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی خواندن زبان دوم بسیار مهم است. این مطالعه به منظور ...
-
کلاسهای درس آزمون سازی زبان در دانشگاههای دولتی: آیا این کلاسها در شکل دهی سواد سنجش زبانی دانشجویان زبان انگلیسی موثر می باشند؟
(Tehran, Kharazmi University, 2020-09-01)در نظام آموزشی ایران، سواد سنجش زبان به حد کافی مورد مورد بررسی قرار گرفته نشده است.تحقیق حاضر شکل گیری سواد سنجش را در میان دانشجویان زبان انگلیسی دانشگاههای دولتی که در حال گذراندن واحد آزمون سازی می باشند، بررسی می ...
-
سوالات ترکیبی بخش گفتاری تافل اینترنتی: مقایسه عملکرد آزمون دهندگان از نظر پیچیدگی، درستی، و روانی
(Tehran, Kharazmi University, 2020-09-01)این مطالعه به مقایسه سه سوال ترکیبی بخش گفتاری آزمون تافل اینترنتی از نظر پیچیدگی، درستی، و روانی می پردازد. بدین منظور، گروهی از داوطلبان ایرانی آزمون تافل اینترنتی چند روز قبل از آزمون اصلی در یک آزمون شبیه ساز تافل شرکت ...
-
On the effectiveness of integrated skills approach in language teaching: a meta-analysis
(Tehran, Kharazmi University, 2020-09-01)This meta-analysis was conducted to synthesize the effect of 22 primary studies which have been conducted to test the effect of the integrated skills approach (ISA) on language skills and components. Three questions guide ...
-
اجتماعی سازی زبانی: بازخوانی روایتی مبتنی بر هویت حرفه ای در یک معلم زبان انگلیسی
(Tehran, Kharazmi University, 2020-03-01)pre dir=RTL style=text-align:justify;direction:rtl;unicode-bidi:embed; span style=color:#212121;span style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:11.0pt;در تحقیق پیش رو، معلم/span/span/spanspan dir=LTRspan ...
-
رابطه بین ساختارهای فکری و دستاوردهای انگلیسی زبان اموزان ایرانی: نقش میانجیگری تعامل و خود تنظیمی
(Tehran, Kharazmi University, 2020-03-01)span style=font-family:Times New Roman,serif;در روانشناسی آموزشی، ساختارهای فکری هر فرد به مجموعه ای از باورهای اصلی در مورد هوش و نقش آن در یادگیری موفق در یک حیطه خاص اشاره دارد (رایان و مرسر، 2012). با در نظر گرفتن نقش ...
-
آگاهی دادن یا سرگرم کردن: ترکیبی متضاد در مراودات جدی علمی
(Tehran, Kharazmi University, 2020-03-01)span style=font-family:Times New Roman,serif;مطالعه ی حاضر با هدف بررسی ماهیت راهبردهای کلامی اعضای جامعه ی دانشگاهی برای به اشتراک گذاری دانش تخصصی خود با دو گروه متخصصان و مردم عامه انجام گرفته است. بدین منظور، پیکره ای ...
-
عوامل موثر بر میزان توجه: برررسی تاثیر دشواری ساختارهای هدف و سطح مهارت زبان آموزان در زبان دوم
(Tehran, Kharazmi University, 2020-03-01)span dir=RTLspan style=color:black;span style=font-family:Times New Roman,serif;span style=font-size:11.0pt;برای مشخص کردن چرایی توجه، لازم است عواملی که به طور بالقوه برمیزان توجه تاثیر می گذارند بصورت تجربی بررسی شوند. ...
-
‘Representational Repertoires’ of Neoliberal Ideologies in Interchange (Third Edition) Series
(Tehran, Kharazmi University, 2019-09-01)Considering the fact that engagement with political economy is central to any fully rounded analysis of language and language-related issues in the neoliberal-stricken world today, and that applied linguistics has ignored ...
-
The Effect of CLIL on Language Skills and Components: A Meta-Analysis
(Tehran, Kharazmi University, 2019-09-01)Content and Language Integrated Learning (CLIL) has recently been the focus of numerous studies in language education since it aims to overcome the pitfalls of form-focused and meaning-focused instruction by systematically ...
-
A Persian-English Cross-Linguistic Dataset for Research on the Visual Processing of Cognates and Noncognates
(Tehran, Kharazmi University, 2019-09-01)Finding out which lexico-semantic features of cognates are critical in cross-language studies and comparing these features with noncognates helps researchers to decide which features to control in studies with cognates. ...
-
Overcoming Procrastination: English Language Teachers’ and Learners’ Suggestions
(Tehran, Kharazmi University, 2019-03-01)Procrastination pervades the long and taxing process of foreign language learning and working against it is crucial. This study attempted to elicit and investigate the strategies and solutions from English teachers and ...
-
The Impact of Electronic vs. Human Observer Feedback on Improving Teaching of Translation Skills to Iranian EFL Students
(Tehran, Kharazmi University, 2019-03-01)In the area of teaching translation, investigating the effectiveness of technological solutions in developing translation skills is both timely and in demand. As the first step, one can try to explore feedback generated ...
-
L2 Teachers’ Representations of Classroom Management Events: Variations across Experience Levels
(Tehran, Kharazmi University, 2019-03-01)Knowledge representation, defined as the way individuals structure their knowledge and cognitive processing of events and the associated sense-making processes, is believed to influence teachers’ reasoning/thinking skills. ...



