آگاهی دادن یا سرگرم کردن: ترکیبی متضاد در مراودات جدی علمی
(ندگان)پدیدآور
سعیدی, مودتبابایی, عصمتنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
span style=font-family:Times New Roman,serif;مطالعه ی حاضر با هدف بررسی ماهیت راهبردهای کلامی اعضای جامعه ی دانشگاهی برای به اشتراک گذاری دانش تخصصی خود با دو گروه متخصصان و مردم عامه انجام گرفته است. بدین منظور، پیکره ای شامل 40 مقاله ی علمی تخصصی و 40 مقاله ی علمی عمومی به شکل تصادفی از چهار مجله ی تخصصی و چهار مجله ی عمومی و روزنامه در حوزه ی تغذیه انتخاب شدند. نظریه ی ارزیابی (مارتین و وایت، 2005) به عنوان چارچوبی برای بررسی کاربرد ترغیب کننده ی زبان برای تحلیل داده ها به کار گرفته شد. نتایج حاکی از شباهت ها و تفاوتهای چشمگیری از نظر بکارگیری ابزارهای ارزیابی بود. یافته ها می تواند نشان دهد که برای توسعه ی جامعه ی باسواد از نظر علمی، دانشمندان باید ابزارهای متعددی را بکار برند تا یافته های علمی را به شیوه ای آگاهی بخش و جذاب برای مخاطب عامه ارائه نمایند. نتایج می تواند برای دوره های انگلیسی با اهداف دانشگاهی، کاربردهای زیادی داشته باشد تا با آشنایی فراگیران این دوره ها با این ارکان کلامی، توانایی درک و تولید متون علمی در سطوح مختلف تخصصی در مقیاس بین المللی را در میان این گروه از دانشمندان آتی ایجاد نمود./span
کلید واژگان
مقالات علمی تخصصیمقالات علمی عمومی
عمومی سازی علم
نظریه ارزیابی
نوشتار ارزیابی کننده
ترغیب
تخصصي
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-011398-12-11




