نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنجفی, مصطفیfa_IR
dc.contributor.authorحمیدی, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorخیری, سلیمانfa_IR
dc.contributor.authorطاووسی, الهامfa_IR
dc.contributor.authorعرفان, عارفهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T14:57:23Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T14:57:23Z
dc.date.available1399-08-23T14:57:23Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T14:57:23Z
dc.date.issued2011-02-01en_US
dc.date.issued1389-11-12fa_IR
dc.identifier.citationنجفی, مصطفی, حمیدی, مجید, خیری, سلیمان, طاووسی, الهام, عرفان, عارفه. (1389). تأثیر بالش‌های آموزشی صوتی در درمان لکنت زبان و اختلال واج شناختی کودکان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 10(5), 1257-1262.fa_IR
dc.identifier.issn1608-9359
dc.identifier.issn8892-1735
dc.identifier.urihttp://ijme.mui.ac.ir/article-1-1643-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/617649
dc.description.abstractمقدمه: زبان کلامی جزء اساسی در بیان عقاید‌، تعامل اجتماعی و درک امور‌‌ آموزشی است‌. برقراری رابطه مؤثر نیازمند مهارت‌های زبانی و کلامی است‌. بالش‌های آموزشی صوتی شاید بتواند تا حدی راه‌گشای کودکان با مشکلات رفتاری باشد‌. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر بالش‌های آموزشی صوتی در درمان لکنت زبان و اختلال واج شناختی کودکان می‌باشد. روش‌ها: این مطالعه از نوع کارآزمایه بالینی می‌باشد جامعه آماری مطالعه شامل کودکان پیش دبستان تا پایان دبستان مدارس شهرکرد بود مراجعه کننده به کلینیک روانپزشکی اطفال بودند. گروه مربوط به لکنت زبان 27 نفر بودند، که به صورت تصادفی 13 نفر به گروه گفتار درمانی و 14 نفر به گروه گفتار درمانی و بالش آموزشی صوتی تعلق گرفتند. گروه مربوط به اختلال واج شناختی 33 نفر بودند که 17 نفر به صورت تصادفی به گروه گفتار درمانی و 16 نفر به گروه گفتار درمانی و بالشتک آموزشی صوتی تعلق گرفتند. گروه استفاده کننده از روش گفتار درمانی در هفته دو جلسه‌، هر جلسه به مدت چهل دقیقه تحت درمان با روش‌های گفتار درمانی قرار گرفتند و گروه استفاده کننده از بالش‌ها صوتی علاوه بر گفتار درمانی مشابه گروه شاهد، تحت درمان بالش‌های آموزشی، هفته ای سه جلسه و هر جلسه به مدت نیم ساعت به مدت یک ماه قرار گرفتند. شدت اختلالات قبل و پس از درمان اندازه‌گیری و توسط آزمونهای رتبه علامتدار ویلکاکسون و من ویتنی با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: در ابتدای مطالعه شدت لکنت زبان و اختلال واج شناسی در هر دو گروه یکسان بود (05/0p<). کاهش معناداری در شدت لکنت زبان و اختلال واج شناسی پس از درمان در هر دو در هر دو گروه گفتار درمانی و گفتار درمانی به علاوه بالشتک صوتی دیده شد (05/0p>). اما اختلافی در شدت لکنت زبان و اختلال واج شناسی بین دو گروه مورد و شاهد پس از مطالعه مشاهده نشد (05/0p<). به عبارتی اضافه نمودن بالشتک آموزشی تاثیری بر درمان لکنت زبان و اختلال واج شناسی نداشته است. نتیجه‌گیری: اضافه نمودن بالش صوتی به روش معمول درمان (گفتار درمانی) در این مطالعه تاثیر چندانی در درمان لکنت زبان و اختلال واج شناختی نداشته است.fa_IR
dc.format.extent213
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله ایرانی آموزش در علوم پزشکیfa_IR
dc.subjectبالش آموزشی صوتیfa_IR
dc.subjectلکنت زبانfa_IR
dc.subjectاختلال واج شناختیfa_IR
dc.subjectگفتار درمانیfa_IR
dc.subjectساير مواردfa_IR
dc.titleتأثیر بالش‌های آموزشی صوتی در درمان لکنت زبان و اختلال واج شناختی کودکانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeساير مواردfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue5
dc.citation.spage1257
dc.citation.epage1262


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد